Leikkaus huomenna 25.2.2009

Tänne itse leikkaukseen liittyvät keskustelut.

Leikkaus huomenna 25.2.2009

ViestiKirjoittaja Telkkä81 » 24 Helmi 2009 17:07

Huomenna pitäisi mennä leikkuriin. Hieman kyllä jännittää. Kyseessä on alaleuan leikkaus, jossa leukaa siirretään n.7 mm eteenpäin. Leikkaus tehdään Satakunnan keskussairaalassa ja leikkaavana lääkärinä on Matti Niemi. Oikomista on takana noin 1,5 vuotta ja noin 6 kuukautta olisi vielä jäljellä. Ilmoittelen täällä miten meni kunhan pääsen koneen ääreen...
Telkkä81

Re: Leikkaus huomenna 25.2.2009

ViestiKirjoittaja Hanna » 24 Helmi 2009 19:02

Voimia tulevaan toipumiseen!
Hanna

ViestiKirjoittaja Telkkä81 » 27 Helmi 2009 20:56

Kiitos Hanna.
Kotona ollaan, ja kaikki meni hyvin. Pitivät aika kauan heräämössä ja melkein vaatimalla vaadein päästä osastolle, kun tiesin vaimon olevan jo huolissaan. Leikkaus oli heti aamu kahdeksalta ja vasta kuuden maissa pääsin osastolle. Varotoimenpiteenä kuulemma pitävät leukapotilaita pitkään heräämössä pahoinvointipelon takia. Joskus jopa koko yön. Minulle ei pahoinvointia tullut ja olin aika pirteä jo leikkauksen jälkeisenä iltana.

Leikkaukseen meno kyllä jännitti, mutta tuntia ennen operaatiota annettu Diapam oli sen verran jytyä kamaa, ettei matka leikkuriin enää loppujen lopuksi ollutkaan kovin paha. Turvotus nousi kasvoille vasta leikkausta seuraavana päivänä. Aika kamalalta tuo naama edelleenkin näyttää. Kai se siitä taas tasaantuu. Ole yrittänyt sitä hoitaa kylmäpusseilla. Osastolla antoivat kyllä koko ajan kipulääkettä, eikä missään vaiheessa ollut kovinkaan tukalaa oloa. Ensimmäisenä yönä jouduin erikseen pyytämään lievitystä. Hankalinta oli nukkuminen, kun kyljellään ei voinut olla ja selällään nukkuminen hieman kohoasennossa ei meinannut luonnistua.

Leuat ovat nyt yhdessä kumilenkeillä ja juuri ja juuri saa buranan työnnettyä hampaiden välistä. Ruokakin maistuu, mutta pihviä tekee mieli. Loppujen lopuksi ei tämä operaatio tuntunut niin isolta kuin sitä etukäteen pelkäsi. Alahuulen vasen puoli ja osa leuan kärkeä on tunnoton, mutta muuten tunto on tallella.
Telkkä81

ViestiKirjoittaja Telkkä81 » 01 Maalis 2009 22:48

Neljä päivää leikkauksen jälkeen:
Leukanivelet ovat todella väsyneet uudesta asennosta ja kumilenkkivedosta. En tällä hetkellä tiedä mihin hampaiden pitäisi purra. Kipulääkettä pitää ottaa edelleen tasaisin välein. Burana 600 ei oikein ole riittävän tehokas ja Panacodista tulee väsynyt ja huono olo. Oikein hyvää yhdistelmää en ole kipulääkitykselle löytänyt. Turvotus on edelleen aika kova, joskin leuan kärki on jo tullut "pallosta" esiin. Nyt on tullut hieman mustelman alkua poskille ja kaulalle. Olen pitänyt aina välillä kylmähaudetta kasvoilla.

Keittolinjalla on menty ruokailujen suhteen; Mustikka- ja vadelmakeittoa, pussikeittoja ja jogurttia. Kahvia kuluu... Nälkä on lähtenyt, mutta mielitekoja on paljon. Vaikeinta on katsoa TV:n ruokaohjelmia. :D Kunnon pihvi maistuisi, tai lihapullat... Voimattomuuden tunne on aika kova. En tiedä mistä se johtuu. Ehkä lääkkeistä, ravinnosta tai sitten jostain muusta.

Alahuuli ja leuan kärki ovat edelleen tunnottomat. Hampaiden pesu on aika pitkä prosessi, kun pitää ottaa kumilenkit suusta ja laittaa ne vielä takaisin. Vielä ei ole löytynyt sopivaa tekniikkaa niiden laittamiseksi. Sain sairaalasta lasten hammasharjan, joka mahtuu juuri ja juuri hampaiden välistä, jossa on tilaa noin sentin verran. Tiistaina on ensimmäinen oikomiskäynti leikkauksen jälkeen.

Välillä tulee tunne, että pitäisi saada aukaista suu niin auki kun pystyy, mutta onneksi tunne on aina mennyt ohi eikä ole tullut paniikkia. Tänään tuli lisäksi sellainen tunne, että tässä toipumisessa on vielä pitkä prosessi edessä. Sairaslomaa kirjoittivat nelisen viikkoa, jonka luulen menevän täysin itsensä parantelemiseen. Katson jossain vaiheessa osaanko laittaa tänne kuvia operaatio jälkeisestä ajasta.
Telkkä81

ViestiKirjoittaja Telkkä81 » 04 Maalis 2009 14:25

Viikko leikkauksesta:
Turvotus on vähentynyt melkoisesti. Kipujakaan ei juuri ole, paitsi välillä yöllä herää siihen, että on kääntynyt kyljelleen ja leuka on kipeytynyt liiasta paineesta. Yritän nyt pärjätä ilman särkylääkkeitä. Leuan kärki ja alahuulen vasen puoli ovat edelleen tunnottomat ja alahuuli itsessään on edelleen turvonnut. Huulten rohtumisesta on tullut ongelma, kun kielellä ei pääse kostuttamaan huulia suussa olevien kumilenkkien takia. Huulirasvaa siis kuluu.

Olo on muutenkin ihan kohtalainen. Painoa on viikossa pudonnut neljä kiloa, eli tällainen "leukaleikkaus dieetti" on kohtalaisen tehokas. Pääasiassa olen syönyt keittoja, jogurttia, mustikka- ja vadelmasoppaa ja jäätelöä/pirtelöitä. Noilla eväillä on helposti saanut nälän lähtemään. Arlan Kelda-keitot ovat itse asiassa melko hyviä. Pitänee ruveta lisäämään keitoksiin extra rasvaa ja kermaa, ettei kuihdu olemattomiin. Kiinteän ruoan himo on melkoinen ja todellakin odotan, että pääsen puremaan hampaani johonkiin hyvään.

Eilen oli ensimmäinen oikojalla käynti leikkauksen jälkeen. Kuulemma ihan hyvältä näytti lopputulos. Seuraavaksi alkaa hampaiden vääntäminen oikeaan asentoon ja oikean purennan löytäminen. Arvioksi hoidon kestolle oikoja antoi tuon puoli vuotta, mutta koska tähän mennessä kaikki aikataulut ovat venyneet, niin pitänee valmistautua henkisesti melkein vuoden hoitoon. Onneksi tämä hoito on nyt paremmalla puolella.

Lisäsin tuonne kuvasivustolle muutamia kuvia operaatiostani.
Telkkä81

ViestiKirjoittaja anniina » 05 Maalis 2009 23:32

Kiva kun kerrot homman etenemisestä!
Käväisen aina uteliaana katsomassa kuulumisesi kun itselläni on sama edessä.
Nopeaa toipumista!

ps Ei kannata varmaan muuten pihdata ainakaan buranan syönnissä jos vaan vatta kestää, käsitykseni on että se auttaa ja nopeuttaa paranemista.
anniina

ViestiKirjoittaja Telkkä81 » 07 Maalis 2009 00:17

Kiitos toivotuksista.

9 päivää leikkauksesta:
Olo on päivä päivältä parempi. Kipuja ei ole enää juuri lainkaan. Välillä on yöllä herännyt leuan särkyyn, joka johtuu siitä, että on nojannut siihen väärällä tavalla. Kipulääkkeitä en tarvitse enää lainkaan. Lääkkeistä minulla meni hieman vatsa sekaisin ja tuli unelias ja voimaton olo. Antibioottikuuri jatkuu vielä reilut 3 päivää.

Turvotusta ei juurikaan enää ole kuin sen verran, että lähimmät tutut ja ystävät (sekä tietysti itse) sen huomaavat. Kovasti tekisi mieli kiinteää ruokaa ja mehudieetti tekee olotilan ärtyisäksi. Jos toipuminen etenee jatkossakin näin hyvin, niin ajattelin viikon kuluttua kokeilla jotain pehmeämpää ruokaa (ehkä grillimakkaraa 8-) ), sillä muistaisin vanhalla palstalla jonkun kehuneen sen syömisen onnistuvan melko hyvin kesken hoidon...

Vasemman puolen alahuuli ja leuka ovat vieläkin tunnottomat. Nyt leuassa on tuntunut pari päivää kutinaa, eli olisiko jotain hermojen palautumista siltä osin tulossa. Tosin lääkäri puhui tunnottomuuden kestävän vielä pitkään ja on mahdollista, että kun tunto palaa se on hivenen erilainen kuin ennen.

Hampaiden purenta on edelleen hakusessa, mutta eiköhän oikoja sen kuntoon saa syksyyn mennessä. Kumilenkkien kanssa elämiseen on tottunut, ja puhuminen niiden kanssa onnistuu aivan hyvin. Täällä on paljon puhuttu suuhun laitettavasta splintistä, mutta ainakaan minun kohdallani sellaista ei tulla käyttämään. Ehkä sairaaloiden tai potilaiden välillä on eroja. Ei tämä operaatio ainakaan tähän mennessä ole ollut kovinkaan tarumaattinen (koputtaa puuta). Toivottavasti komplikaatioita, hermosärkyjä tai takaisin vetäytymistä ei tapahdu kuten joillain on kuultu tapahtuneen. Tsemppiä kaikille edessä olevaan koitokseen!
Telkkä81

ViestiKirjoittaja jossup1979 » 07 Maalis 2009 11:05

Hei!Aika lailla samoissa mennään tämän toipumisen suhteen. Tuosta tunnottomuudesta kysyisin. Minulla siis myös vasen puoli alahuulta ja leukaa ovat edelleen tunnottomia.... Minulla on sellaista pistelyä ja kovaa kihelmöintiä? Onkohan siis toivoa että tunto siihen palautuisi? Matti Niemi kyllä sanoi että hermoon ei tarvinnut koskea mutta vasemmalla puolella se oli kyllä tullut esille. Kuinka paljon sinulla oli siirto? Minulla oli 10mm.... Tsemppiä myös sulle paranemiseen!!
jossup1979

ViestiKirjoittaja Telkkä81 » 07 Maalis 2009 16:08

Ihan samanlaista pistelyä tai kutina on nyt ollut minullakin tuolla leuan alueella. Uskoisin sen johtuvan hermojen toipumisesta. Minulla leukaa siirrettiin 7 - 8 mm. Toista puolta tuotiin eteenpäin hieman enemmän kuin toista. Niemen mukaan hermo ei minulla tullut näkyviin ollenkaan ja tuo tunnottomuus on hermon venymisestä johtuvaa rasitusta, joka palautuu ajan kanssa. Vanhaa palstaa lukeneena, muistelisin että lähes kaikilla on ollut tällainen tunnottomuus. Joillakin se on kestänyt pitempään kuin toisilla. Niemi sanoi myös, että kun tunto palaa voi se palata hieman erilaisena ja esim. partaa ajaessa tai koskettaessa se kolmion muotoinen kohta voi tuntua erilaiselta. Pahimmasta on päästy yli, ja jokainen päivä on nyt kohti raudatonta elämää.
Telkkä81

ViestiKirjoittaja jossup1979 » 12 Maalis 2009 11:54

moi! Miten sinulla sujuu suun aukaiseminen ilman kumppareita? Saatko paljonko suutasi auki? Itse saan suuta auki vain noin 2cm? Pitäisikö suuta jotenkin treenata vai onko tämä ihan normaalia? Olo itsellä jos suht ok, tuon tunnottoman alueen pistely on välillä inhottavaa, mutta särkylääkkeitä en onneksi ole enään tarvinnut...
jossup1979

Seuraava

Paluu Leikkaus