Leikkaus 24.4.2013

Tänne itse leikkaukseen liittyvät keskustelut.

Leikkaus 24.4.2013

ViestiKirjoittaja Marika » 23 Maalis 2013 09:59

Aloitanpas tännekin keskustelun niin voin sitten päivitellä kuulumisia leikkauksen jälkeen.

Elikkäs rautoja on nyt pidetty elokuun 2012 puolivälistä asti ja projekti on nyt siinä pisteessä, että leikkausaika on sovittu. Jos ei mitään muutoksia tule suunnitelmiin, niin alaleukani operoidaan 24.4.2013. Leikkaus on siis jo niin lähellä, että ihan hirvittää! :cry: Se on kyllä jännä juttu, miten paljon voi alkaa jännittämään sen jälkeen, kun kuulee leikkauspäivämäärän vaikka leikkauksen tulo on ollut selvillä alusta asti. Tähän tunneryöppyyn ei ilmeisesti voi varautua..

Ennen leikkausta edessä on vielä 10.4. röntgen ja muotin tekeminen (ilmeisesti leikkausta varten) sekä vielä sen sovitus 18.4. Oikoja vaikuttaa todella pätevältä ja ainoana miinuksena on, että hän ei ole kovin puhelias ja aika paljon on varmasti asioita joista en tiedä. Olen hänelle yrittänyt sanoa, että minua kiinnostaa erittäin paljon, mitä tehdään ja miten edistytään mutta jostain syystä hän ei silti paljoa ole haastellut. No.. Hyvin ollaan tästä huolimatta pärjätty. Täytynee vaan kysellä tuosta leikkauksesta vielä tarkemmin noilla tulevilla käynneillä ja 18.4. on myös kirurgi paikalla, että eiköhän ne asiat siitä sitten selkiinnny.
Marika

Re: Leikkaus 24.4.2013

ViestiKirjoittaja moro92 » 01 Huhti 2013 23:28

Mulla on leikkaus 23. päivä eli edeltävänä päivänä :D Molempia leukoja siirretään. Ja tosiaan yhdyn tohon et voi tätä jännityksen määrää! Kolme viikkoa enää huhhuh. Mut tsemppii siulle :)
moro92

ViestiKirjoittaja Marika » 02 Huhti 2013 18:05

On tämä kyllä hurjaa touhua mutta eiköhän mekin selvitä! :) Itse olen yrittänyt olla miettimättä koko asiaa ja aika hyvin siinä onnistunutkin, mutta yöllä asiat sitten jyllää mielessä todenteolla.. Painajaisia on nähty ja narskuteltu hampaita niin, että vieruskaverikin herää! :D Tsemppiä sinullekin tulevaan operaatioon!
Laittele sitten kuulumisia tänne foorumille kunhan kykenet, olisi kiva kuulla miten sinun toipuminen lähtee edistymään.
Marika

ViestiKirjoittaja moro92 » 02 Huhti 2013 19:26

Kiitoksia :) Juu vois kyllä tänne sitten kirjoitella. On ainakin aikaa :D
moro92

ViestiKirjoittaja Marika » 19 Huhti 2013 18:42

Jännitys tiivistyy kun h-hetki lähestyy..
Torstaina kävin sovittamassa leikkausta varten tehtyä muottia; ei ollut ylähampaisiin hyvä ja jouduttiin teettämään uusi. Maanantaina uusi yritys ja toivottavasti sitten osuu nappiin myös ylähampaiden kanssa. Töissä alkoi toiminta olemaan jo aika levotonta ja onneksi sain pitää leikkausta edeltävän maanantain ja tiistain vapaata.
Ei minusta olisi kyllä enää ollut työntekijäksi! :D Miten te muut leikkauksen läpikäyneet olette saaneet pidettyä itsenne kasassa?
Itsellä on sellainen tilanne, että kaikki hirvittää kun en ole koskaan minkäänlaisessa operaatiossa käynyt ja eniten se, miltä sitten tuntuu kun herää nukutuksesta..
Marika

ViestiKirjoittaja Marika » 27 Huhti 2013 08:16

Heips kaikille,

Leikkaus on nyt takanapäin ja eilen pääsin kotiin.
Turvotusta on ollut aika reilusti mutta sekin pikkuhiljaa jo laskee. Aika hyvin pystyy syömään ja puhumaan vaikka tuollainen operaatio on tehty.
Olen suorastaan yllättynyt! :) Suurempia kipujakaan ei ole ollut ja päivän pärjää yhdellä 800 mg buranalla, iltaisin otan Panacodin poretabletin.
Tunto leuassa on lähes normaali, vain oikealla puolella alahuulen ja leuan välinen alue tuntuu "hömelöltä" mutta eiköhän sekin siitä pikkuhiljaa palaudu.
Tarkkaa siirron määrään en tiedä, enkä tajunnut sitä kysyä. Ensi viikon kontrolliajassa täytyy varmaan sitäkin udella.

Leikkausiltana tuli sitten melkein pyörryttyä vessareissulla ja oksenteluakin kokeilin! :D Saamani kipulääke ei sopinut minulle ja siitä tuli pahaolo.
Leikkauksen jälkeen on ollut kuumetta, 37 ja 38 asteen välillä, mutta toivottavasti sekin pikkuhiljaa jäisi pois.
Kaupan päälle sain vielä flunssan, että täällä sitä nyt niistellään ja yskitään! :D
Marika

ViestiKirjoittaja Marika » 04 Touko 2013 21:47

Leikkauksesta on nyt reilu viikko aikaa ja turvotus on laskenut jo kivasti. Särkylääkettä ei tarvitse ottaa enää ollenkaan.
Vasen poski olikin leikkauksen jälkeen enemmän turvoksissa ja aika pinkeä pallo oli vielä eilen kunnes se sitten "räjähti" ja vanhaa verta alkoi vuotamaan tikkien lävitse. Onko kenellekään muulle muodostunut isoa hematoomaa poskeen leikkauksen jälkeen? Tänään tietysti kävin sitten ensiavussa sitä hätääntyneenä näyttämässä, kun en ollut tuollaisesta kuullut mitään ja aamullakin vielä vuoti verta. Tulehdusarvot oli ok ja kertoivat sitten sen olleen hematooma. On vaan niin ällöä purskutella jotain vanhaa verta pois suusta!! Sitä siis edelleen tulee sieltä pieniä määriä poskea painellessa.. Eilisen purkauksen jälkeen oli vain jännä, kun se pinkeä poski oli poissa! Pienentyi puolella kun suurimmat veret olivat tulleet ulos! :D

Kirurgia kävin tapaamassa torstaina eikä mitään kummempaa sanottavaa hänellä ollut. Poskien ulkopuolella olevien pienten leikkaushaavojen tikit poistettiin samalla. Itseä huolettaa, kun ennen suora leukani "länksättää" jotenkin kummallisesti oikealle.. Olen kyllä ajatellut, että se johtuu vasemman puolen turvotuksesta. Toivoisin ainakin niin.. Kirurgi ei vielä kommentoinut siihen asiaan mitään muuta kuin, että tuloksen näkee ajan kanssa. 20.pv saan sitten ilmeisesti kuminauhavetoja suuhun.
Marika

ViestiKirjoittaja Marika » 30 Touko 2013 16:36

Toipuminen on edennyt todella hyvin mutta.. ISO MUTTA.. uutta leikkausta odotellessa. Että sellasta kuuluu tänne.
Marika

ViestiKirjoittaja Marika » 15 Kesä 2013 15:01

Päivittelenpä nyt hieman kuulumisia..

Eli tosiaan ensimmäinen leikkaus epäonnistui. Mainitsemani leuan "länksätys" johtui siitä, että oikealla puolella luu oli haljennut väärin eikä leuka käytännössä siirtynyt vaikka siirron määrä näkyi röntgenkuvissa. 3D-kuvista lääkärit lopulta huomasivat, mistä "länksättäminen" johtui ja sain tuomion mennä uudestaan leikkauspöydälle.

Uusi leikkaus oli nyt 13.pv ja se kesti kaikkiaan 2,5 tuntia. Kirurgien mukaan se oli haastava ja leuka on niin monessa osassa, levyillä ja rautalangalla korjattu, että leuat oli pakko sitoa vanhanajantyyliin yhteen. Kirurgeilla oli myös teoria, että saattaavat joutua menemään leikkausalueelle suun ulkokautta, jolloin poskeen olisi tullut paljon isompi haava mitä normaalisti. Tähän ei ollut onneksi tarvinnut mennä, vaikka ei se kuulemma kaukana ollut. Kirurgit eivät myöskään etukäteen tienneet, täytyykö vasenpuoli avata myös uudelleen vaikka sen osalta leikkaus viimeksi onnistuikin. Jos se olisi laittanut vastaan oikeanpuolen siirtoa, se olisi pitänyt avata, mutta onneksi säästyin siltä, niin toipuminen on ainakin sen puolesta hieman helpompaa. Leikkauksessa käytettiin aiempaa splinttiä juurikin siinä toivossa, että ainoastaan oikeapuoli täytyisi operoida. En siis todellakaan tiennyt ennen leikkausta, miten kirurgit leukani korjaavat; oli vain teorioita ja vaihtoehtoja. Karu totuus selvisi minulle heräämössä, jossa yksi kirurgeista kävi minua tervehtimässä ja kertomassa tapahtumista.

Elämä on käytännössä ihan kauheaa kun ei pysty puhumaan eikä juurikaan syömään. Tulehduskipulääkkeiksi minulle määrättiin Voltaren 50 mg, mutta en saa tablettia mistään raosta tungettua suuhun vaikka kyseessä on pieni tabletti (se kun on pakko ottaa kokonaisena). Mies joutui sitten apteekista hakemaan toisenlaista tulehduskipulääkettä. Edellisestä kerrasta on vielä Panacodin poretta jäljellä mutta en viitsi sitä päivällä ottaa, kun siitä tulee hieman outo ja väsyttävä olo. Tulehduskipulääkkeen saanti olisi muutenkin tärkeää. Myös antibiootin ottaminen on varsinaista pelleilyä. Sen sentäs saa murskata ja nesteen sekaan se on täytynyt laittaa koska en sitä muuten pysty ottamaan.

Jeps, että sellasta täällä. Eihän tässä auta kun selviytyä vaikka tämä onkin aika masentavaa. Sairauslomaakin on nyt sitten kirjoitettu 7 viikkoa. Tietääkseni leuat on sidottuna sen 6 viikkoa. Mitenköhän jumissa ne sen jälkeen mahtaavat olla...
Marika

ViestiKirjoittaja rumankka » 15 Kesä 2013 20:33

paranemista kamalasti marika <3 täällä ollaa jo ittenssä mielestä voitolla vaikka 3 viikkoa leikausestani on.. vie kun saan varmuuden siihenettä luut on lähtenyt luutumaan . ja pääsissi noita kumminauhoista eroon
rumankka

Seuraava

Paluu Leikkaus