yläleuan leikkaus

Tänne itse leikkaukseen liittyvät keskustelut.

yläleuan leikkaus

ViestiKirjoittaja Tinka » 22 Helmi 2014 21:51

Minulla on yläleuan leikkaus kuukauden päästä. Kyllä on alkanut jännittää tosi paljon... Minut leikataan pienellä paikkakunnalla. Onko muita joille leikkaus on tehty pienellä paikkakunnalla?
Miten te olette selvinneet leikkauksen jälkeisistä kivuista ja nenä verenvuodoista?
Tinka

Re: yläleuan leikkaus

ViestiKirjoittaja micca » 24 Helmi 2014 12:11

Mulle tehtiin leikkaus 13.2., tonne leikkausosioon jotain kirjotinkin jo :) Mut leikattiin hycsissä. Sanotaan et eka viikko on aika vaikee, kipuja sun tuskin tarvii kärsii, koska saat hyvät kipulääkkeet, mutta paine ja kiristys leuassa on aika ikäviä, ne johtuu turvotuksesta ja tunnottomuudesta. Mulla oli viime viikolla vielä tosi kurja olo, MUTTA yllättäen viikon päästä olo on alkanu helpottaa, syöminen ja ylipäätänsä nieleminen on paljon helpompaa, kipulääkettäkään en tänään oo enää tarvinnu :) ja turvotuskin on tosi paljon pienentyny, vähän vielä poskissa ja leuassa. Et ei tää oo niin paha, kyllä sen kestää!! Jos haluut mitään kysyy, niin mielellään vastaan :) tsemuja!!
micca

ViestiKirjoittaja micca » 24 Helmi 2014 12:15

Niin vielä siitä nenäverenvuodosta, pahin on ekat 2-4 pv ja sen jälkeen jo vähän helpottaa, ainakin mulla. Vieläkin, varsinkin ulkoillessa nenästä valuu vähän vaaleenpunasta nestettä,( ihan kun nuha olis) mutta muuten nenä on ihan auki ja kunnossa :) siitä ei kannata murehtii. Leikkauksen jälkeenhän sulla on nenä ihan tukossa ja 2 viikkoon ei saa niistää, mutta mulla alko ilma kulkee nenän kautta jo 2pv:n jälkeen, ja suihkussa ite putsailin nenää niistä ihanista verihyytymistä :)
micca

ViestiKirjoittaja micca » 24 Helmi 2014 12:21

ja mulle tehtiin muuten ylä ja alaleuan leikaus, eli pääset jopa vähän helpommalla :D
micca

ViestiKirjoittaja Tinka » 24 Helmi 2014 14:27

Kiitokset... Kyllä sitä tsemppiä tarvitsee. Miksi teidän yläleukaa korjattiin? Tarkoitan että itsellä on avopurenta, ja purentaongelmia vinojen hampaiden takia, mut nyt kun on oikomista ollut vuoden ja välillä on näyttänyt että leikkausta ei tarvitakaan ja välillä että tarvitsee... Minulle laitettiin kuukausi sitten "leikkaus raudat/langat" suuhun, niiden johdosta avopurenta on todella pienentynyt eli etuhampaat alkaa olla todella hyvässä rivissä (tietysti oikomisen johdosta) ja sivulta kun katsoo hampaita purtaessa yhteen niin hampaat on kiinni (en muista että koskaan olisi näin hyvä tilanne ollut) tai ottavat hyvin yhteen ei jää rakoa. joten mietin että miten pientä yläleuan nostoa kannattaa antaa tehdä? Tai että mikä tehtävä näillä leikkauslangoilla on suussa, koska olen huomannut todellakin, että purenta on muuttunut parempaan päin näiden lankojen takia? Minulla tullaan leikkauksessa nostamaan yläleukaa takaa ylöspäin...
Tinka

ViestiKirjoittaja micca » 24 Helmi 2014 20:22

Okei, no mulla tuotiin yläleukaa eteenpäin ja alaleukaa myös ja alaleuka kierrettiin keskelle, koska oli kuulemma vähän vino, ite en huomannu koskaan..mutta en sen tarkemmin osaa sanoa. Ja tosi vaikee sun tilanteesta mitään sanoo.. kannattaa vaan tarkkaan udella lääkäriltä mitä hyötyä siitä leikkauksesta lopulta on, tai että pystyisitkö jopa tolla nykyisellä purennalla pärjäämään, ettei tarttis tämmöseen ryhtyä. Mutta mun tuttu oli alaleuan leikkauksessa viime marraskuun lopulla ja voi nyt jo todella hyvin ja pystyy syömään melkeen mitä vaan, että kyllä siitä aika nopeesti lopulta toipuu :)
micca

ViestiKirjoittaja Tinka » 25 Helmi 2014 09:01

Voi kiitos sinulle Micca ja jaksamista toipumiseen. Sinä olet jo hyvällä puolella kun leikkaus on ohi ja pahimmat kivut hellittänyt.
Kirjoittelen taas kuulumisia kun seuraavan kerran olen oikojan ja kirurgin kanssa keskustellut, niin tiedän tarkemmin. Ja olen kyllä asennoitunut täysin että leikkaus on tulossa ja soppakuurin kera.
Tinka

ViestiKirjoittaja micca » 25 Helmi 2014 15:30

Kyllä se kannattaa, tuskinpa ne turhaan leikkaavat :D Palataan :)
micca

Paluu Leikkaus