Alaleuan (ja mahd. myös yläleuan) siirtoleikkaus OYS 21.5.

Tänne itse leikkaukseen liittyvät keskustelut.

Alaleuan (ja mahd. myös yläleuan) siirtoleikkaus OYS 21.5.

ViestiKirjoittaja Pinx » 17 Huhti 2014 16:25

Heipä hei arvon kollegat!

Niin kuin moni muukin, olen seuraillut näitä keskusteluja jo jonkin aikaa täällä, ja nyt kun oma leikkaus lähestyy, piti alkaa kirjoitella itsekin. Tosi hyödyllinen
foorumi, kiitoksia sille joka tämän on hoksannut perustaa!

Olen 35-vuotias nainen ja mulla on vaivoina leukanivelen dysfunktio ja alaleuan retrognatia. Myös AII 2-luokan virhepurenta, en tiedä mitä se tarkoittaa, ja kaksoispurenta. Bruksaaminen on myös iso ongelma. Leukaa alettiin tutkia tarkemmin kaksi vuotta sitten kun viimein reilun 20 vuoden paukahtelun
jälkeen vasen leukanivel meni jumiin enkä saanut enää suuta auki. Olin siihen asti osannut sen "laittaa takaisin paikalleen" itse, mutta sitten yhtenä päivänä se ei enää vaan onnistunut. No, lopulta mulle tehtiin leukanivelen huuhtelu, joka auttoikin todella hyvin, mutta sitten sen jälkeen kuitenkin ehl ja kirurgi suosittelivat oikomista ja alaleuan siirtämistä eteenpäin leikkauksella. Tosin kun viimeksi kävin oikojalla, hän sanoi että voi olla että myös yläleukaa joudutaan siirtämään.

Nyt on takana noin 10 kk oiontaa, ensin laitettiin raudat yläleukaan ja sitten puolisen vuotta myöhemmin alaleukaan. Leikkaukseen on nyt aikaa noin viisi viikkoa, suussa on jo leikkauskaaret. Vajaan kahden viikon päästä on röntgen ja näitä muita valmistelevia käyntejä, ja silloin selviää mitä kaikkea multa loppujen lopuksi leikataan.

Tietysti kun leikkaus lähenee, sitä alkaa miettiä kaikenlaista. Olen bruksannut varmasti sen 25+ vuotta, mutta stabilisaatiokisko tehtiin ensimmäisen kerran vasta 15 vuotta sitten. Hampaat olivat jo silloin kuluneet. Mulla on voimakas taipumus ihan hereillä ollessakin purra hampaita yhteen, ei pelkästään nukkuessa. Stressaantuneena taipumus vielä voimistuu. Mulla onkin pitkäaikaisena seuralaisena pahoja lihaskireyksiä, sekä purentalihaksissa että niskassa, kaulassa, harteissa ja selässä. Tinnittää myös reippaasti, on tinnittänyt noin 20 vuotta.

Sitä nyt vähän tässä pelkään että mitähän nämä superkireät lihakset voivat aiheuttaa leikkauksessa ja sen jälkeen. Olen lukenut täältä siitä että lihakset yrittävät leikkauksen jälkeen vetää leukaa vanhaan asentoon. Mulla ei tavalliset relaksantit auta lihaskireyksiin enää, olen joutunut popsimaan niitä jossain vaiheessa aika paljon, kun istumatyöläisenä tahtoo kiristyä lihakset vielä entisestään. (Vasta kun näitä leuka- ja purenta-asioita alettiin tutkia, aloin arvella että niiden kireyksien alkuperä
taitaa olla purennassa ja leuassa.) Ehkäpä nämä on asioita jotka kannataa kertoa kirurgille ja ehl:lle nyt valmistelevilla käynneillä?

Sitten tietenkin pelottaa samat asiat kuin monia muitakin, en ole koskaan ollut sairaalassa muutamaa tuntia kauempaa eikä nukutettu ole. Esilääkitys ei purrut leukanivelen huuhteluoperaatiossa koska taisin jännittää niin kovasti. Ulkonäön muuttuminen mietityttää. Kivut ja toipumisen pituus, jne.

Kuinkahan kauan joutuu olemaan harrastamatta liikuntaa, tuleeko lääkäriltä ihan kielto vai voiko sitä mennä kipujen ja tuntemustensa mukaan?

Pitkä tämä odottavan aika :)
Pinx

Re: Alaleuan (ja mahd. myös yläleuan) siirtoleikkaus OYS 21.

ViestiKirjoittaja Tiina » 17 Huhti 2014 19:57

Tervetuloa kirjoittelemaan joukkoomme.

Tuosta liikunnasta... lääkäri antoi ainakin minulle kuukauden liikuntakiellon. Tosin kevyttä liikuntaa, sellaista joka ei rasita, sain tehdä. Oma pääliikuntalajini on kuitenkin sen verran rankka että itse päätin suosiolla pitää vähintään puolen vuoden tauon. Ihan vain varmistaakseni etten vahingossakaan saa mitään osumaa leukaani. Sinun kohdallasi kannattaa liikunnassa varoa vielä sitä etteivät lihaksesi ala jännittämään, ainakin itselläni esimerkiksi kuntosalilla käydessä kasvolihakset kiristyvät herkästikin.

Leikkauksen jälkeen lääkärit katsovat pysyykö purentasi kohdillaan ja tarvitaanko kuinka vahvoja kumppareita pitämään purenta kohdillaan. Tuona aikana lihakset totuttautuvat uuteen asentoon. Jos kaikki sujuu täydellisesti, niin uusi asento auttaa lihaksia ja niveliä rentoutumaan ja kireys häviää.
Tiina

ViestiKirjoittaja Pinx » 19 Huhti 2014 22:47

Hei Tiina!

Kiitos vastauksestasi.

Eli liikuntakielto tiedossa, noh, eipä se kai auta kuin kärvistellä se läpi. Kävelykin alkaa varmaan jossain vaiheessa tuntua ihan ok liikkumiselta vaikkei sitä normaalisti sellaiseksi oikein osaa laskea. Tuo lihasten jännittyminen liikkuessa on täyttä faktaa, heti kun tulee tehoja, sen tuntee lihaksissa myös kasvoilla.

Olisipa huippua jos leikkaus auttaisi noita kireyksiä häviämään. Sitä on niin tottunut tähän vinksallaan olevaan purentaan että se tuntuu itselle aivan normaalilta. Sinä päivänä kun hampaat ottavat yhteen tasaisesti kaikkialta olen varmaan aika ihmeissäni :) Tällä hetkellä ruoka pitää pureskella vasemman puolen parilla hampaalla jotka ottavat yhteen, muuten ei purennassa ole juuri kontaktia, tai sitten siellä missä on, hampaat kirskuvat inhottavasti yhteen. Kaikenlaisten salaattien ym. "ohuiden" ruokien pureskelu ei tällä hetkellä vaan onnistu.
Pinx

Re: Alaleuan siirtoleikkaus OYS 21.5.

ViestiKirjoittaja Pinx » 28 Huhti 2014 17:38

Tänään se selvisi että ei tarvitse leikata kuin alaleuka. Onneksi meni näin. Mulle tuli aika rauhallinen olo näistä valmistavista käynneistä kun sekä ehl, kirurgi että sh oli kaikki niin rauhallisia ja asiantuntevia ja vastasivat kaikkiin kysymyksiin. Ehl sanoi ihan suoraan että ensimmäinen viikko leikkauksen jälkeen on todennäköisesti kurja, ja kuulemma ihan masentuneisuuttakin voi esiintyä, mikä on ihan normaali tunnereaktio ihmisellä joka ei ole ennen ollut leikattavana. Kyllä se jollain lailla inhottaakin että "kajotaan" vaikka järjellä kyllä käsitän että turhaan ei olla tekemässä. Kuulemma saattaa jo seuraavana päivänä päästä kotiin, saapa nyt nähä! Sitten vaan odotellaan kolme viikkoa... :)
Pinx

Re: Alaleuan siirtoleikkaus OYS 21.5.

ViestiKirjoittaja Pinx » 07 Touko 2014 15:36

Netistä löytyykin enkuksi vaikka kuinka paljon blogeja ja keskustelupalstoja leukaleikkauksiin liittyen (googlettamalla esim. jaw surgery, jaw advancement surgery, double jaw surgery). Niitä oon tässä lueskellut. Mielentila tuntuu tällä hetkellä vaihtelevan päivittäin laidasta toiseen, tyyliin "hitto miten jaksan oottaa kaks viikkoa vielä" ja "no mikäpä se tässä ollessa" :) mutta joo, keskittymiskyky on hukassa ja muuta ei oikein mahdu mieleen enää kuin tuleva leikkaus. Huoh. Olis jo ohi niin pääsis jatkamaan elämäänsä. Tympeää tämä odottelu.
Pinx

ViestiKirjoittaja Tiina » 08 Touko 2014 21:59

Oletko tehnyt valmisteluja sairauslomalle?
Tiina

ViestiKirjoittaja Pinx » 10 Touko 2014 12:01

Jonkin verran oon tehnyt valmisteluja. Corsodyliä on kaapissa, ostin hamppuproteiinia että voi laittaa smoothieihin sun muihin mössöihin joilla pitää pysyä hengissä sitte. Pakastimessa on (ihan muutenkin, ei vain leikkauksen takia) jyväpussi jota voi käyttää kylmäpakkauksena. En vielä kauheesti muuta ole tainnut tehdä. No nyt tuli flunssa, yritän sitä tässä kovasti parannella, uskoisin että ehtii mennä ohi. Vähän semmonen ö aapisen laidassa sitä on, jos on hyviä valmistautumisvinkkejä niin otan ilolla vastaan!
Pinx

ViestiKirjoittaja EriEllu » 10 Touko 2014 21:11

Mulla alkaa olla myös oikomiset pian oiottu ja odotan jo leikkaussuunnitelmia. Mus kiinnostais myös valmistautuminen. Mitä kaikkea pitää varata kotiin?
EriEllu

ViestiKirjoittaja Tiina » 11 Touko 2014 11:09

Minä hankin aikoinani omaa leikkausta varten kylmäpusseja pari kappaletta.
Lisäksi hankin nokkamukin (aikuisten termomuki), jolla olisin saanut kohdistettua juoman/keiton tulemaan suoraan suuhun. Tosin en sitä sitten tarvinnutkaan.
Erilaisia valmiskeittojakin varasin kaappiin jonkin verran.
Tiina

ViestiKirjoittaja Pinx » 11 Touko 2014 16:35

Nokkamukia vois katsella jostain, sillehän saattaa tulla käyttöä jossain toisessa yhteydessä jos sattuu ettei sitä tarttekaan leikkauksen jälkeen kuten Tiinalle kävi.
Tänään sain aikaiseksi ottaa ennen-kuvia. Mulla ei ole mitenkään silmiinpistävä se alaleuan pienuus ja takana sijainti, mutta kyllä sen nyt näkee silti itekin, että on se vaan jollakin lailla takana. Foorumin kuvaosiossa näyttää siltä että jokaisella on tapahtunut muutos parempaan päin. Jollain enkunkielisellä sivulla luin myös sellaisen tarinan, että vaikka ulkonäkö oli muuttunut parempaan suuntaan, silti leikatusta itsestään tuntui oudolta ja hän piti enemmän vanhoista kasvoistaan. Ihan ymmärrettävää minusta, riippumatta sillain mistään että onko se nyt erityisen miellyttävä omasta mielestä vai ei, se on kuitenkin se oma johon on tottunut. Heh, hyvin selitetty. Mutta hyvä tietää että monenlaista reaktiota voi tulla, voi henkisesti valmistautua.
Pinx

Seuraava

Paluu Leikkaus