Alaleuan (ja mahd. myös yläleuan) siirtoleikkaus OYS 21.5.

Tänne itse leikkaukseen liittyvät keskustelut.

Re: Alaleuan (ja mahd. myös yläleuan) siirtoleikkaus OYS 21.

ViestiKirjoittaja Pinx » 20 Touko 2014 19:40

No niin, huomenna se päivä sitten koittaa. Splinttiä sovitettiin tänään ja verikoe otettiin. Tunnin myöhemmäksi siirtyi sairaalaan menoaika, ää! No ehkä se on tässä vaiheessa tunti sinne tai tänne, ei paljon tunnu enää :) välillä jännittää kovasti, välillä oon ihan rauhallinen. En hoksannut kysyä että saako aamulla juoda vaikka syödä ei saa. Nyt pitäis älytä pakata jotain järkevää mukaanotettavaa sairaalaan. Kirjan taidan ottaa. Kertoilenpa kuulumisia sitten kun kykenen taas kynnelle!
Pinx

ViestiKirjoittaja Tiina » 20 Touko 2014 22:54

Lääkkeet saa ottaa veden kanssa. Muutoin suositellaan nesteen välttämistä, mutta jos pakottava tarve on niin mieluiten vettä tai läpinäkyviä mehuja. Asiasta on maininta leikkausta ennen annetuissa ohjeissa.
Tiina

ViestiKirjoittaja Pinx » 24 Touko 2014 14:09

Kotona ollaan, eilen illalla tulin kotiin. Leikkaus meni kuulemma oikein hyvin ja kirurgi oli tyytyväinen uuteen purentaan.

Nukutus oli ihan piece of cake, minua ei edes pyydetty laskemaan, sanottiin vain että nyt aletaan nukuttaa ja siitä pari kertaa räpytin silmiä ja olin unessa. Pyysin ruokaa heti kun avasin silmäni, ja sainkin osastolla syötyä, mutta oksensin silti ja lähti tajukin, filmi poikki ihan samalla tavalla kuin nukutuksessa. Otettiin sen jälkeen varalta ekg koska verenpaineet ja syke putosivat tosi alas. Oksensin vielä seuraavanakin päivänä vaikkei ollut enää verta mahassa, nukutus- ja muut vahvat lääkkeet laittavat niin mahan sekaisin varsinkin kun se on aivan typötyhjä. Jalat alkoivat kantaa vasta oliko se nyt torstai-iltana. Mutta en oikeestaan tästä niin yllättynyt, tiesin kyllä että niin kauan kun en saa syötyä ja pidettyä ruokaa alhaalla, olen tosi heikossa hapessa. Ihan normaalisti terveenäkin ollessa pelkkä yksi Duact tai Panacod saattaa tehdä tosi huonon olon, ja tyhjään mahaan en niitä koskaan rupea ottamaan.

Osastolla oli ihan ok olla mutta kotona olen nukkunut paljon paremmin ja turvotus, joka on aika karmea tällä hetkellä, on alkanut jo hiljalleen laskea. Paineen tunne on aika epämiellyttävä just nyt.

Kettukuminauhat on suussa ja niitten kanssa on vähän hankalaa koska suu on niin turvonnut ja suupielet rikki että sinne on vaikea sohia mitään nyt. Oikea puoli kielestä on tunnoton, samoin oikea puoli leuasta. Muuten sellaista "lievää" ja "epämääräistä" tuntoa on melkeinpä joka paikassa ja alahuulta jännästi kutittelee välillä.

Silmät harittaa Panacodin takia joten jatkanpa lepäilyä.
Pinx

ViestiKirjoittaja Pinx » 28 Touko 2014 10:20

Terve taas!

Viikko on mennyt leikkauksesta ja toipuilen hyvää vauhtia. Uskalsin lopettaa Panacodin toissapäivään, alkoi tuntua että ne kaikki sivuvaikutukset oli vähän liikaa. Vaikuttaa siltä että tässä pärjää Buranalla ja pelkällä parasetamolillakin. Ihanaa kun ei ole sekava olo eikä kävele päin seiniä ja koko ajan okseta ja pyörrytä. Toivottavasti ei enää tarvi Panacodia tällä erää. Olen vähän yllättynyt näinkin nopeasta toipumisesta ja suhteellisen vähäisestä särystä. Mulla on jälkitarkastus jo ensi maanantaina, sitä ootellessa; siihen asti koitan olla enimmäkseen aloillani kun pientä lämpöäkin tässä pitelee.

Turvotus on laskenut jo tosi paljon, kaula on semmoinen vihertävän kellertävä. Kieli on edelleen aika tunnoton, samoin kuin oikea puoli leuasta, mutta kaikenlaista pistelyä ja "sähköiskua" ja muuta tuntuu paljon, eli kaikesta päätellen tuntoa palailee pikkuhiljaa. Ajattelin tänään lähteä vähän kävelylle jotta sais hieman happea, kävin itse asiassa jo toissapäivänä mutta se oli liian aikaisin.

Olen muuten tehnyt ruokaa sillain että olen laittanut esim. ihan tavallista kaupan lohikiusausta tehosekoittimeen, paljon maitoa perään ja sitten pillillä sen syönyt. Toimii mainiosti ja paljon paremmin täyttää vatsaa kuin kasvissosekeitot. Muutama apteekin ateriankorvike on vielä kaapissa myös, ne taitaa mennä vasta viimeisessä hädässä, kun kaikki makea meinaa tulla jo korvista.

Koetan tänään saada aikaiseksi siirtää kuvia koneelle ja pistää tuonne kuvaosioon.
Pinx

ViestiKirjoittaja Pinx » 29 Touko 2014 14:41

Onkohan se muuten normaalia tai tavallista että Corsodyl kirvelee aivan julmetusti? On mulla tietysti suukin rikki, tai kieli lähinnä, luulisin. Nyt kun siihen palaa tunto niin kirvely purskutellessa on niin inhottavaa että huomaan vältteleväni sitä purskuttelua viimeiseen asti.

Mulle muuten sanottiin sairaalassa että hampaita pestessä voi käyttää hammastahnaa vaikka käyttääkin samaan aikaan Corsodyliä. Pitäisi vaan purskutella huolellisesti harjaamisen jälkeen. En ole ite kuitenkaan käyttänyt tahnaa koska purskuttelu ei onnistu tässä vaiheessa hääppöisesti. Jännä silti että eri paikoissa annetaan aika erilaisia ohjeita.
Pinx

ViestiKirjoittaja Pinx » 02 Kesä 2014 13:56

Jälkitarkastus oli äsken ja kaikki on ilmeisesti hyvin. Ei tarvi enää käyttää Corsodyliä, ihanaa!

Kyselin paljon kaikenlaista, tässä on ehtiny miettiä ja listata kyssäreitä :) mulla tahtoo nostella lämpöä jos innostun liikkumaan liikaa (eli kävelemään muutaman hassun kilsan...huoh) joten kuulemma pitää kuunnella kroppaa ja ottaa tosi iisisti. Nyt alkaa olla jo sen verran toipunut että menohaluja ois, meinaa jo aika käydä vähän pitkäksi. Oon myös ollut huomaavinani että joka kerta kun käy vähän jossain liikkeellä, tuntuu että tunnon palautumisessa tulee heti ihan selviä edistysaskelia. Mutta ei kai se auta kuin yrittää vaan muistaa että leikkauksesta ei ole vielä kahta viikkoakaan ja tässä ollaan toipilaana.

Hierojalla saa kuulemma myös jo käydä, kunhan ei kosketa purentalihaksiin. Mulla on sellainen outo tuntemus ollu jo kohta viikon, että tuntuu kuin pää heiluisi koko ajan pienellä liikkeellä puolelta toiselle. Ei se sitä oikeasti tee, mutta tuntuu vaan siltä. Taitaa olla joku lihaskireysjuttu, ikävä siitä että tekee sellaisen huteran olon ja tuntuu ettei tasapaino pidä. Nyt vaan sitten varailemaan aikaa jonnekin hierontaan.
Pinx

ViestiKirjoittaja Pinx » 10 Kesä 2014 19:14

Huomenna tulee kolme viikkoa kuluneeksi leikkauksesta. Edelleenkin pitää pientä lämpöä, olen lakannut mittaamasta mutta tunnen sen kyllä. Olen koittanut jättää Buranaa pois koska vatsa rupeaa jo suuttumaan tästä tulehduskipulääkkeiden syömisestä, mutta ei se vielä onnistu. Särkee liikaa. Otan vieläkin sekä parasetamolia 3-4 kertaa päivässä että Buranaa yhden tai kaksi (600mg).

Olen alkanut huolestua alahuulen ja siitä alas- ja sivullepäin ulottuvan alueen tunnottomuudesta. Se oli leikkauksen jälkeen eniten turvoksissa eikä siihen ole juuri palannut tunto. Verrattuna esim. kieleen, jonka oikea puoli oli leikkauksen jälkeen kokonaan tunnoton ja johon on nyt palautunut jo varsin hyvin tuntoa, tämä huulen ja leuan alue ei ole juuri kummemmaksi muuttunut tässä kolmessa viikossa. Sitä aluetta särkee eniten, ja siinä tuntuu pistelyä, tuikkimista, sähköiskua, useanlaista tuntemusta. Kaipa nämä on hyviä merkkejä..? Ei kai tämä voi hermovauriota olla? Hassu juttu on sekin että oikean silmän yläpuolella on ollut elohiiri semmoisen puolitoista viikkoa jo. Vasemmalla puolella naamaa ei ole juuri mitään ihmeellistä, vasen puoli alaleuasta on hädin tuskin ollenkaan kipeä.

Odotin muuten luutumissärkyä, mutta tämä särky mitä mulla on tuntuu olevan enemmän hermosärkyä.

Yleisesti ottaen olo ei ole muuttunut viikossa juuri paremmaksi, edelleen herkästi tulee huono olo ja väsy ja nostaa lämpöä. Osittain se johtuu luultavasti nälästä.
Alkaa jo tulla korvista nämä mössöruuat, ideat on lopussa että mitä sitä keksisi tehdä ruokaa että menis alas asti. Suolaisenpuolta tekee eniten mieli, makeita jugurtteja kun tässä joutuu lipittämään henkensä pitimiksi. Ongelmana tietenkin se että ei vaan pysty nyt syömään kunnon ruokaa jolla saisi vatsan oikeasti täyteen.

Lykkäsin hierojalle menoa lämpöilyn takia mutta sitten kyllästyin lykkäämään koska lämpöily ei näytä lähtevän lepäämällä, joten huomenna hierontaan. Toivottavasti sitä on apua.

Tästä tuli nyt tämmönen kitinäpostaus, pahoittelen :) vähän huonompia päiviä tässä kun tuntuu ettei toipuminen edisty kovin huimaa vauhtia.
Pinx

ViestiKirjoittaja Tiina » 11 Kesä 2014 23:16

Pinx kirjoitti:Alkaa jo tulla korvista nämä mössöruuat, ideat on lopussa että mitä sitä keksisi tehdä ruokaa että menis alas asti. Suolaisenpuolta tekee eniten mieli, makeita jugurtteja kun tässä joutuu lipittämään henkensä pitimiksi. Ongelmana tietenkin se että ei vaan pysty nyt syömään kunnon ruokaa jolla saisi vatsan oikeasti täyteen.

Oletko kokeillut perunamuussia ja sekoittanut siihen pieneksi silpuksi jauhettua jauhelihaa, kananmunaa tai kalaa ja vielä jotain maustetta siihen päälle?
Tiina

ViestiKirjoittaja Pinx » 12 Kesä 2014 10:35

Tiina, olen syönyt tosi paljon pottumuusia! Mutta tuota keitettyä kananmunaa vois kyllä kokeilla sekoittaa siihen. Normaalisti syön joka päivä sen 1-3 keitettyä munaa, joten on pikkuisen kyllä niitäkin jo ikävä. Muistelen että kerroit omassa ketjussasi että olit jotain 3 viikkoa leikkauksen jälkeen syönyt pitsaa vaikka oli vielä pureskelukielto, alkaa olla itelläkin jo tosi lähellä tämä tilanne :D jos viikon tässä vielä jaksais kärvistellä seuraavaan oikojakäyntiin niin sitten sais jo ihan luvan kanssa pureskella varmaankin. Saa nähdä miten käy :) Eilen kyllä tein uunilohta. Ihan tavallista vaan. Ja pienin sen niin pieneksi kuin sain ja nielin menemään. Maistui aika hyvältä ja tuntui oikealta ruualta!
Pinx

ViestiKirjoittaja Tiina » 12 Kesä 2014 23:24

Niinhän minä vetelin sitä pizzaa, kun en enää jaksanut odottaa. Pitkään minä kyllä silloin valkkasin mahdollisimman pehmeää pizzaa. :D

Uunilohi on kyllä herkkua. Kala on muutenkin hyvää leikkauksen jälkeistä ruokaa, kun se on niin pehmeää ja hajoaa helposti kielellä.

Oih, viikon päästä pääsetkin iskemään hampaasi grillimakkaraan. Makkaralla saakin sitten hyvin harjoiteltua suun avaamista. :)
Tiina

EdellinenSeuraava

Paluu Leikkaus