Esittäydyn ja leikkaus 3.2.2015

Tänne itse leikkaukseen liittyvät keskustelut.

Esittäydyn ja leikkaus 3.2.2015

ViestiKirjoittaja Annema » 18 Tammi 2015 21:17

Uusi kirjoittaja olen. Tosin pari vuotta sitten jo rekisteröidyin tänne ja olen mielenkiinnolla lukenut muiden juttuja.

Olen jo 47-vuotias ja lukemistani päätellen en ole edes vanhin, mutta silti on käynyt mielessä, että viitsiikö tässä iässä enää. Lapsesta asti haaveeni suorista hammasriveistä on sen verran vahva, että tässä ollaan. Pelkästään suoran hammasrivistön takia en tässä silti ole, vaan purentakin on ihan ristissä ja vinksallaan. Johtuuko sitten siitä vai mistä, mutta olen kärsinyt koko aikuisiän, ja nuorena teini-ikäisenäkin, päänsäryistä, jotka diagnoosina lähentelevät migreeniä ilman sahalaitakuvia. Ne päänsäryt ovat joskus niin kovia, että itku tulee, mikä ei lainkaan helpota särkyä ja silloista olotilaa. Paljon on ajateltu säryn johtuvat kireistä hartiaseudun lihaksista, mikä on kyllä totta, mutta mikä on syy, mikä seuraus. Ei voi tietää.

Nelisen vuotta sitten kyselin hammaslääkäriltäni, onko mahdollista tässä iässä enää oikoa tai onko edes järkevää oikoa enää. Hän oli myöntävän ajatuksen puolella ja antoi yhteystiedot konsultaatioon yksityiselle oikomishoitajalle. Sinne menin ja sieltä poistuin ei ikinä-mentaliteetillä. Järkytyin, kun kuulin, että oikomisen lisäksi alaleuat sahataan irti ja asetetaan paikoilleen leikkauksessa. En ollut lainkaan ymmärtänyt, että hammasrivistöni suoraksi saamiseen vaaditaan niin raju leikkaus tai että siihen vaaditaan ylipäätänsä leikkausta. Tämä oikoja kuitenkin sanoi, että mikäli tulen toisiin aatoksiin, hän mielellään kirjoittaa lähetteen TYKSin konsultaatioon. Hän kun meinasi, että julkiselle puolelle minulla on hyvät saumat. Tulee halvemmaksi, minulle.

Meni vuosi, jonka aikana aika ajoin mietin asiaa. Netistä kaivoin tietoa, juttelin mieheni kanssa asiasta. Ja päätin, että menen TYKSin konsultaatioon. Niinpä vuoden 2011 maaliskuussa soitin oikojalle, joka laittoi lähetteen eteenpäin. Kutsu konsultaatioon TYKSiin tuli loppuvuodesta 2011. Pariinkin kertaan kävin siellä ja sitten päätin ryhtyä tähän, sitouduin. Kirurgi sanoi, että tapaukseni on selvästi sellainen, että minun ei tarvitse miettiä sitä, etteikö se täyttäisi julkisen puolen "kriteereitä", päinvastoin. Ei olisi edes turha leikkaus. Meriitti sekin, kai.

Syksyllä heti kesän 2012 jälkeen aloitettiin oikomishoito. Hoidon aloittamiseksi piti poistaa ylhäältä 2 hammasta, alhaalta 2 hammasta. Kävi mielessä, että mahdetaanko ottaa liian monta hammasta pois, eihän suuhun jää sitten ketään. Osoittautui, että sen jälkeenhän hampaani olivat kuin kevätlaitumelle päässeet lehmät: loput hampaat ottivat oman tilansa. Hampaat olivat sikin sokin hetken aikaa, mutta kun ensin ylhäälle asetettiin kiinteät kojeet, ne rahoittuivat. Pääoikojakin tuumasi, että ilmeisesti oli niin kova ahtauma, että jo hampaidenpoisto auttoi hampaita suoristumaan. Tai ainakin leviämään. Nehän olivat osittain päällekkäin alkutilanteessa. Alhaalle laitettiin kiinteät kojeet puoli vuotta myöhemmin, alkuvuonna 2013. Sitten alkoi oikojalla käyminen säännöllisesti noin kuukauden välein, välillä parikin kertaa kuussa, riippuen, mitä tehtiin.

Kolmisen viikkoa ennen joulua vuonna 2014 sain leikkausajan, joka on 3.2.2015. Aavistelin jo kesällä, että joudun/pääsen leikkaukseen tänä vuonna, vuonna 2015. Enpä vain arvannut, että se on jo näin alkuvuonna. Maanantaina 19.1.2015 eli huomenna, menen keskustelemaan pääoikojan, oikojani ja kirurgin kanssa leikkauksesta. Jännittää, kieltämättä. Eniten jännitän sitä, että selviänkö leikkauksesta hengissä... Mutta jos kerran muut, niin miksen minäkin.
Annema

Re: Esittäydyn ja leikkaus 3.2.2015

ViestiKirjoittaja Tiina » 19 Tammi 2015 14:05

Tervetuloa kirjoittelemaan. :)
Tiina

ViestiKirjoittaja Annema » 20 Tammi 2015 11:15

Kiitos :)

Eilen siis oli tapaaminen kirurgin, oikojan ja pääoikojan kanssa. Sanon pääoikoja, sillä oikojani on erikoistumassa ja hänen edistymistään seuraa pääoikoja. Oikojani on kyllä mielestäni ammattitaitoinen ja perusteellinen, olen oikein tyytyväinen hänen toimintaansa.

Alkuperäinen leikkaussuunnitelma oli, että yläleuka leikataan 3-pieces-metodilla (tai mikä onkaan oikea sana) ja alaleukaa tuodaan eteenpäin. Eilen kävi ilmi, että yläleukaa ei tarvitse lainkaan leikata. Että olin iloinen tästä uutisesta. Leikkaus tulee näinollen kestämään kolme tuntia, eikä kuusi tuntia kokonaisuudessaan. Splintti laitetaan pe 30.1.2015 ja leikkauskaaret ma 2.2.2015. En tiedä yhtään, mikä se splintti on. Enkä älynnyt eilen kysyä, kun olin niin iloinen leikkaussuunnitelman muutoksesta. Noh, kyllä se kuitenkin sitten selviää.

Kaiken tämän oikomishoidon ajan takaraivossa on ollut yläleuan 3-pieces, joka ei taida olla ihan kaikilla yläleuan leikkauspotilaillekaan se tavallisin. Voin olla väärässäkin, joten saa korjata käsityksiäni. Kuitenkin ajatus siitä on ollut etummaisena päällä ja alaleuan leikkaus on ollut vähän niinkuin sivuseikka. Nyt sivuseikka on tullut pääosaan ja toki sekin jännittää. Mutta, kuten jo olen ilmoittanut, mikäli muut selviävät, enköhän minäkin.
Annema

ViestiKirjoittaja Annema » 23 Tammi 2015 14:03

Kyllä eilen sydän hypähti kurkkuun. Kotiin tullessa katsoin päivän postin, joka oli tuonut uuden ajan peruutetun tilalle. Ensin ajattelin, että leikkausta on siirretty, ja sellaiseen aikaan, mikä ei sopisi muihin menoihin. Tässä on yrittänyt järjestellä kaikki asiat (mm. työasiatkin) siten, että voin rauhallisin mielin niiltä osin keskittyä tähän kohtaan tätä projektia. Mutta kirje kertoikin, että kirurgin aikaa on aikaistettu eli perjantain 30.1.2015 aika on siirretty keskiviikolle 28.1.2015. Ja sekin heti aamusta. Mitähän se aamu mahtaa tuoda tullessaan...
Annema

ViestiKirjoittaja Annema » 02 Helmi 2015 20:56

Viime keskiviikon splintin koestus oli ok. Nyt siis tiedän, mikä on splintti. Muovinen, tai jotain, levy, jonka toisella puolella on ylähampaan rivistön jäljet, toisella puolen alahampaan rivistö. Samalla sain ohjeistukset kaikkeen, mikä liittyy leikkaukseen ja sen jälkeiseen aikaan.

Huomenna oltava Tyksissä klo 7.45, hiukan aikaisemminkin saa olla. Tänään oikojalla laitettiin leikkauskoukut. Kävin hakemassa itselleni kiinalaista ruokaa, jota aion syödä vielä tänä iltana. Puolesta yöstä alkaen ei saa syödä mitään.

Ensi yö pitäisi sitten nukkuakin. Saas nähdä kuinka sen kanssa käy.
Annema

ViestiKirjoittaja Annema » 06 Helmi 2015 12:09

Ensimmäinen yö kotona leikkauksen jälkeen. Kyllä kotisänky on toista sairaalan sänkyyn verrattuna. Vaikka sairaalan sängyn saa taitettua ylös niin pää-, kuin jalkapuolelta.

Leikkauspöydälle menossa aloin jännittämään ihan täristykseen saakka, mutta äkkiäkös siinä sitten tuli tainnutus. Seuraava taju oli, kun hoitaja kutsui nimeltä. Silmät ristissä katselin hoitajaa ja samalla näin kellon ajan. Mahtava tunne, kun oli selvinnyt hengissä. Parin tunnin päästä vietiin osastolle ja samana iltana söin lusikalla sosetta. Kipuja ei kerinnyt tulemaan, kun särkylääkkeitä tuotiin säännöllisesti. Jomotusta oli, mutta ei se kipua ollut. Seuraavana päivänä näin lääkärin, joka laittoi renksun vinosti edestä kaariin. Olo oli, kuin purenta olisi ollut vino, mutta ilmeisesti silloin se oli kohdallaan. Taitaa olla opettelemista uuden purennan kanssa. Turvotusta on yhä ja alahuuli kipinöi kaiketi puudutuksen jäljiltä. Mutta hermot taitavat olla säilyneet ehjinä.

Tänään pitäisi itse osata laittaa renksuja, jäniksiä, suuhun. Joku kertoi täällä piirtäneensä omat mallit paperille. Se oli oikein hyvä vinkki, niin tein minäkin. Ja teen vielä toiset, kun aloitan vaihdon. Että varmasti laittaisin uudet renksut samoille paikoille. Vinosti laitetun renksun sain eilen pois, joten lusikalla syöminen onnistuu. Vaikkakin pienellä lusikalla, mutta yhtä kaikki.
Annema

ViestiKirjoittaja Tiina » 06 Helmi 2015 14:25

Onko särkyjä paljon?
Miten ruokailu sujuu?
Tiina

ViestiKirjoittaja Annema » 06 Helmi 2015 15:19

Särkyjä ei kerkeä tulemaan, kun ottaa säännöllisesti särkylääkkeet. Käytän Burana 800 kolmesti vuorokaudessa ja antoivat myös panacodia, jota en vielä ole ottanut. Voi olla, että kivut kerkeävät jossain vaiheessa tulemaan, mutta sitä odotellessa, näillä mennään. Ennemminkin vatsa saattaa alkaa reistaamaan, se kun ei oikein tykkää näin isoista määristä lääkkeitä kerralla. Kuitenkin penisilliiniäkin on otettava se kolmesti vuorokaudessa. Nyt ihmettelen, että pitäisikö jo vaihtaa renksut, mutta kun olen niiden kanssa epävarma, niin voi olla, että vetkuttelen niiden laitossa. Kai sekin on vaan tehtävä, huoh. Suupielet on haavoilla, bebantenia niihin laitankin melkoisen kerroksen aina kerrallaan. Pystyn lusikalla lappomaan sosetta suuhun, vaikkakin pienempi lusikka on käytössä. Ihan vielä ei tavallinen ruokalusikka mene. Tai voi mennä, mutten saa sitä sitten pois :D Jää lusikka suuhun. En uskalla kokeilla, vielä.

Turvotusta olen yritän saada laskemaan omatekoisella jääpussilla. Hiukan taitaa sekin auttaa. Mitään mustelmia ei ole, mutta jotenkin luulen, että ne on vielä edessä. Että tulee naamassa olemaan mustelmia, mutta sittenhän on.

Viime yön nukuin kuitenkin hyvin, mitä nyt kolmen aikaan (kuuden tunnin yhtäjaksoisen unen jälkeen) heräsin kai vessahätään. Pitkään en ollut hereillä, kun taas sain unta ja heräsin aamulla seitsemän jälkeen.

Huomaan, että ehkä hiukan lääketokkurassa taidan olla :)
Annema

ViestiKirjoittaja Tiina » 09 Helmi 2015 13:05

Mustelmat eivät välttämättä tule näkyviin kasvoihin vaan vasta laskeuduttuaan kaulalle ja rinnuksille. Sitten onkin ihanan keltainen rintamus. :)
Tiina

ViestiKirjoittaja Aaäl » 09 Helmi 2015 14:03

Moikka!!

Mulle on suunnitteilla syksy 2015 juuri tuo yläleuan siirto eteenpäin kolmessa kappaleessa. Ymmärtääkseni se ei eroa "normaalista" yläleuan siirrosta muuten kuin, että mulla on leikkauksen jälkeen splintti köytettynä ylähampaisiin sen 6vk. Ja tietty yläleuassa enemmän levyjä ja ruuveja ;)
Oikomishoito menee tavallista nopeammin, koska yläkaaren ei tarvitse olla niin suora eikä samankaltainen alakaaren kanssa. Leikkauksessa mua eniten jännittää nielemisen sujuminen kun on turvotusta ja splintti suussa. Normaalistikin mulle on haaste saada tabletit nieltyä, niin entäs sitten leikkauksen jälkeen?
Aaäl

Seuraava

Paluu Leikkaus