Luustokiinnitteiset levyt

Tänne oikomishoitoon liittyvät keskustelut.

Luustokiinnitteiset levyt

ViestiKirjoittaja Riitta » 03 Helmi 2017 13:33

Mulla avopurenta ja alustavasti suunniteltiin oikomishoitoa ja leukaleukkausta. Nyt kuitenkin lääkäri päätyi siihen, että avopurentani voidaankin hoitaa pelkällä oikomishoidolla...jee. Hoito kestää n. 3-4-vuotta. Oikomishoito aloitetaan kirurgisella toimenpiteellä, jolla laitetaan luustokiinnitteiset levyt yläleukaan. Levyt laitetaan yläkuutosten ja -seiskojen yläpuolelle yläleukaan. Levyistä veto oikomiskaareen. Lisäksi palatinaalikaari kitalaenpuolelle.

Onko kellään tehty tällaista luustokiinnitteisiä levyjä? Minkäalaista niiden laittaminen on? Onko kauhee toimenpide? Mulle se tehdään puudutuksessa, vaikka toivoin nukutusta.
Riitta

Re: Luustokiinnitteiset levyt

ViestiKirjoittaja noppa » 07 Helmi 2017 17:54

Minulle ei ole tehty kyseistä operaatiota, mutta yläleuka sekä alaleukaa on leikattu ja vielä uusinta leikkaus tehty alaleukaan. Hmm. Millä perusteella kirurgi päätti että leikkausta ei tarvita? Ilmeisesti kuitenkin suun sisäpuolelle tehdään veitsellä leikkaushaava jota kautta ne levyt laitetaan ruuveilla kiinni leukaluuhun?
'

Kohtalainen uniapnea, Joulukuu 2011 todettu. Yöpolygriafia tulokset 21 AHI/h kyljellään ja selinmakuulla 31 AHI/h.
F84.5 Aspergerin oireyhtymä, F90.0 ADHD, ASTMA, Nilkan Nivelrikko...
noppa

ViestiKirjoittaja Riitta » 07 Helmi 2017 20:16

Kirurgi tosiaan oli sitä mieltä, että alaleuan siirto jäisi niin pieneksi että mennään vaan oikomishoidolla. Suunnitelmana tosiaan kiintetät oikomiskojeet ja luustokiinnitteiset levyt yläleukaan. Purenta suljetaan intruusiomenetelmällä (en tiedä mitä se tarkoittaa, kai niitä levyjä..). Suun sisäpuolelle tehdään siis veitsellä leikkaushaava (kaksi haavaa molemmille puolille yläleukaan), jonka kautta laitetaan levyt ruuveilla leukaluuhun. Niistä sitten tarkoitus vetää hampaita luuhun päin (molemmilla puolilla siis liian "pitkä" hammas, joka pitää vetää takaisin luuhun päin, että saadaan avopurenta kiinni.) Levyt otetaan sitten oikomishoidon jälkeen (3-4 vuotta) pois. Pelottaa toimenpide puudutuksessa... Eikö kellään kokemusta?
Riitta

ViestiKirjoittaja Riitta » 17 Helmi 2017 14:55

Blogini löytyy täältä:

http://avopurennanhaasteet.blogspot.fi/
Riitta

ViestiKirjoittaja Riitta » 25 Huhti 2017 11:12

Tän viikon perjantaina kiinnitetään levyt yläposkihampaiden yläpuolelle. Leukakirurgi leikkaa..jännittää
Riitta

ViestiKirjoittaja Riitta » 29 Huhti 2017 10:12

Levyt nyt laitettu. Lisää voi lukea mun blogista:

http://avopurennanhaasteet.blogspot.fi/
Riitta

ViestiKirjoittaja ippeli » 16 Touko 2017 22:48

Minulla on nyt yksi levy leuassa, viikko sitten laitettu. Mun purentalihaksia en saa rennoksi kuin laskemalla alaleuka kuminauharipustuksen varaan. Miniruuvit laitettiin helmikuussa mutta niistä vain yksi pysyi paikoillaan. Nyt yläripustukset on kuutoshampaiden renkaissa, jossa on vahva kaari, vasemmalla ahaalla on ainoa ruuvi joka pysyi lussa ja oikealla nyt levy jossa on koukku. Tänään otettiin ompeleet pois ja kojeistettiin alakaari. Molempien leukogen siirto tulossa vuoden lopulla. Voi olla että yläkuutoset nousevat alustastaan, sit pitää laittaa sinnekin levyt.
ippeli

Paluu Oikomishoidot