Nikkeliallergiasta

Tänne oikomishoitoon liittyvät keskustelut.

Nikkeliallergiasta

ViestiKirjoittaja Sussunainen » 07 Helmi 2009 00:31

Mulle nakattiin viime maanantaina raudat alariville ja mietityttää jotta millaisia tuntemuksia muilla on noista raudoista.
Kihelmöi ihan vietävästi alahuulta ja pakko on käyttää vahaa jotta pystyis jotenki olla. Ymmärrän kyllä että aikansa toi ottaa että suu tottuu tuohon telaketjuun, mutta miten on kihelmöikö? Nikkeliä sisältäviä koruja en voi ollenkaan käyttää, niistä saan kauheat näpyt ja kutinan. Oikoja kyllä on tietoinen allergiastani ja meinasi jotta suu yleensä kestää paremmin kuin iho tuota nikkeliä. Mutta tarvittaessa vaihdetaan muoviseen telaketjuun. Ja onko nyt jollakin kokemusta muovisista, kestääkö ne kunnolla vai pakkuuko jatkuvasti poikki jotain....
Sussunainen

Re: Nikkeliallergiasta

ViestiKirjoittaja mankki » 13 Helmi 2009 16:05

Itselläkin nikkeliallergia, mutta eivät ole raudat mitään oireita aiheuttaneet (en edes tiennyt, että näissä on nikkeliä :o hammaslääkäri puhunut vain teräksestä... tosin enpä ole juuri udellutkaan). Muovisistakaan ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta olen kuullut, etteivät ne oikoisi niin tehokkaasti kuin teräksiset. Parempi ehkä kysyä omalta hammaslääkäriltä asiasta :)
mankki

ViestiKirjoittaja enkeli 68 » 31 Maalis 2009 20:38

mulla on käsitys , ettei raudoissa ole nikkeliä, koska en muuten pystyisi pitämään, mulla on alhaalla vielä raudat, ja oikominen periaatteessa valmis, mutta ylhäällä olisi vielä tuo 1 hammas jota pitää oikoa, enen yläleuan leikkausta, pojallani oli viimeksi oikojalla käydessä kiva päivä, sillä hänen kohdallaan kaikki oli jo valmista, ja hän sai raudat pois, ja hammas sillat ylös, enään ei tarvitse olla ilman hampaita, ja nyt hän jää odottamaan kasvun päättymistä ennen ylä leuan leikkausta
enkeli 68

ViestiKirjoittaja Sussunainen » 10 Touko 2009 23:53

Ilmeisen yleistä tuo nikkeliallergia on mutta ei kuullema suussa aiheuta niin helposti oireita. Näin sanoi minun oikojahammaslääkäri. Ei kuullemma ole 16 vuotisen työuransa aikana tavannut ensimmäistäkään potilasta jolle olisi tullut raudoista oireita. No, minä olin sitten hänen työhistoriansa ensimmäinen erikoistapaus. Kaksi kertaa asennettu tukikaari kitalakeen ja kaksi kertaa poistettu. Siis aivan uskomattoman kivulias polte suussa. Sain epigulaanitestihin ajan ja nyt on todettu erittäin paha nikkeli ja kobolttiallergia sekä kupari- ja kulta-allergia ja muutama muu aine. Saas nähdä miten käy oikomishoidon. Huomenna on aika suupolille ja mielenkiinnolla odotan mitä seuraavaksi tehdään. Oikojahammaslääkäri ei siis uskonut laisinkaan kertomaani allergiaa mutta nyt se on ihan testillä todistettu. Aika uskomatonta :evil: ettei potilasta oteta todesta. Oon siis neljä aivan turhaa käyntiä tehnyt polille, kyllä harmittaa.
Nyt kiinnostais kovasti kun tuo kulta aiheuttaa oireita ja sehän on inaktiivinen aine, siis ei periaatteessa pitäisi aiheuttaa allergiaa. Kuinkas kun titaani myös on inaktiivinen aine, onko joillekkin leikatuista potilaista tullut oireita titaanista??? Vähä pelottaa koko oikomishoidon ja tulevaan leikkaukseen meneminen. Mitä jos titaanista tuleekin pahoja oireita... Sehän on sitten aikaslailla peruuttamaton homma :?:
Onko minulla kohtalotovereita???
Sussunainen

ViestiKirjoittaja mankki » 11 Touko 2009 10:13

Kysymyksiisi minulla ei ole vastauksia, mutta sen tiedän, että on todella epämukavaa käydä hammaslääkärillä (tai lääkärillä yleensäkin), joka ei ota vaivoja todesta. Itsekin sain 17-vuotiaana kuulla, että leukaniveleni ovat muuten vain löysät eikä oikomiselle ole mitään syytä... näkisinpä sitä hammaslääkäriä nyt, niin voisin kertoa oliko sille oikomiselle tarvetta. Toivottavasti tilanteeseesi löytyy joku ratkaisu, että saisit tarvitsemasi hoidon!
mankki

ViestiKirjoittaja Smile? » 11 Touko 2009 20:45

Nyt alkoi pelottamaan. Mulla on kanssa paha nikkeliallergia. Niin paha, etten yhtään voi pitää rihkamakoruja. Allergiatesti meni pilalle muutama vuosi sitten, kun pyynnöstäni huolimatta haluttiin kokeilla myös nikkeliallergia. Koko selkä oli sitten paiseilla eikä muista ruuduista pystynyt päättelemään yhtään mitään...
Smile?

ViestiKirjoittaja Sussunainen » 11 Touko 2009 22:53

Kiitos vastauksista. Minun oikoimishoitoon nyt on vähän tullut muutoksia. Itse olin jo valmis siihen että leikattais suosiolla ylä- ja alaleuka. Ei siis enää mitään nikkeliviritelmiä kitalakeen.Nyt on jokin melko uusi hoitomuoto tuohon yläleuan nostamiseen, jolla voitaisiin välttyä leikkaukselta. Se olisi vaatinut sen tukikaaren mutta minun kohdallani sinne tulee jotain muuta. No, kirurgi sitten sitä selitti minulle ja taidan minä siihen uskaltautua. Siis pudutuksessa tehdään yläleukaniveliin viillot ja asennetaan luuhun kiinni titaanilevystä palat joihin tulee jouset jotka nostavat yläleukaa ylöspäin. (kai tuosta ymmärsi :? )
Olisihan se ihan kiva jos välttyis turhilta leikkauksilta. Kuukauden päästä olisi aika kyseiseen operaatioon. Vielä en osaa jännittää ;)
Minun kohdallani ei todellakaan oikomishoito ole parhaalla mahdollisella tavalla edennyt. Tänään oikoja ihmetteli jotta miksi alahampaat ei ollenkaan siirry vaikka raudat olleet jo kolme kuukautta. No otti sitten röntgenkuvan jotta onko hampaiden juuret jotenkin ahtautuneet. Mutta siellä ei mitään erikoista löytynyt, ihmetteli vain kovasti. Raudat kiristettiin ylhäältä ja alhaalta. Ylös lanka jossa ei nikkeliä. Mutta vasta viides lanka onnistui ehjänä saada, siis nämä nikkelittömät ei kestä niin hyvin. Alhaalle laitettiin lanka jossa on nikkeliä ja taas kihelmöi :evil:
Allergiatestistä vielä sen verrran jotta minulla kyllä tuo luku onnistui aivan hyvin vaikkakin nikkeli ja koboltti aiheutti kovia oireita, iho on vieläkin aivan punainen ja kova niiltä kohdilta. Ihotautilääkäri laittoin vielä kyselyn tuosta titaanista että voiko sitä testata. Minä kun oletin että se olisi ilman muuta ollut testissä mutta ei sitä ole koskaan testattu, sillä siitä ei kuullema kenellekkään ole oireita tullut. Varsinainen luonnonoikku olen sitten jos siihen reagoin. Nuo pienet titaanilevyt jotka tulee yläleukaan saa siis pois, ne ei jää loppuiäksi niinkuin alaleukaan sitten kun leikkaus tehdään.
No piti taas käydä purkautumassa :lol:
Sussunainen

ViestiKirjoittaja Tiina » 11 Touko 2009 23:16

Löysin yhden suomenkielisen artikkelin Hammashoidon metalliseokset ja allergia, mutta siinä ei pahemmin puhuttu titaanista. Ainoastaan sen verran että ei pitäisi aiheuttaa allergiaa puhtaana.
Tiina

ViestiKirjoittaja Marita » 24 Touko 2009 14:38

Hei!
Mielenkiintoista tietoa näistä allergioista, kiva että olette kirjoitelleet. Minullakin on kumiallergia, luonnonhartsiallergia(tämä ei oikomisessa pitäis haitata), nikkeli ja ties mitä muuta, aina saa olla varuillaan :roll: . Olen ollut kuuntelemassa kirurgia leukaleikkauksesta ja hän mainitsi että ne titaanilevyt joudutaan poistamaan vuoden päästä leikkauksesta 4%:lta, muistaakseni tulehduksista johtuen. Eli tuleekohan tulehdus allergiasta...No, joka tapauksessa, minusta aika iso luku tuo 4%.

Minulla hampaat on jo kerran aikuisiällä oi'ottu, mutta purenta vain paheni ja tällaisesta leikkaushoidosta alettiin puhumaan vasta pari vuotta sitten, kun valitin jatkuvia päänsärkyjä. Molempien leukojen leikkaus ois alkuvuodesta. Raudat laitetttin pari päivää sitten ja poskien limakalvot on ihan järkyn kipeät ja turvonneet vaikka olen nyt syömistä menevää aikaa lukuunottamatta pinnoittanut ne vahalla. Ei nämä näin pahat olleet viimeksi, kun oikominen alkoi tai sit en vaan muista ;) Kielessäkin opn niin kipeä patti, että puhuminen ja nielaiseminen sattuu. Alkoi herätä näiden teidän kirjoitusten perusteella epäilyt, oisko joku allergia pahentunut tässä välissä..? Täytyy varmaan huomenna soittaa oikojalle.
Marita

Paluu Oikomishoidot