Oikomishoito alkanut

Tänne oikomishoitoon liittyvät keskustelut.

Oikomishoito alkanut

ViestiKirjoittaja mvniskan » 08 Touko 2010 11:17

Hei kaikille kanssaeläjille! Olen ikionnellinen että löysin tälle palstalle. Tämä on antanut kysymyksiini vastauksia ja auttanut hälventämään tätä jatkuvasti vaihtelevaa tunnelmaa oikomisesta ja tulevasta leikkauksesta. Kiitos siitä kuuluu kaikille teille, omista kokemuksistaan kirjoittaneille. Kiitos!

Raudat on nyt tukevasti yläkalustossa ja tarkoitus on saada ne myös alas matkan jatkuessa. Alaleuan leikkausta odottelen aikaisintaan vuoden päästä. Sitä ennen viisaudenhampaan poisto (ennen syksyä). Olen nyt 34-vuotias ja harmittelen nyt sitä että odottelinkin näin pitkään ennen kuin hakeuduin oikojalle. Onneksi homma on nyt käynnissä, toivottavasti aika menee vaan nopeasti.
mvniskan

Re: Oikomishoito alkanut

ViestiKirjoittaja susanna » 24 Touko 2010 12:13

Moi. Mulla kans on oikomishoito vasta aloitettu. Tammikuusta lähtien on poistettu kaikki neljä viisaudenhammasta ja lisäksi neljä välihammasta, ei ihme että on ollut ahdasta. Reilu viikko sitten sain suuhuni pari metallista kaarta ja renkaat takahampaisiin, ja jotkin kamalat häkkyrät vetämään noita poistettujen hampaiden koloja pienemmäksi. Syöminen on kamalan vaikeeta, mutta senkin vielä kestää kunhan oppisi puhumaan näiden hilavitkuttimien kanssa. Onko sulla ne vempaimet vaikuttanu puhumiseen? Mulla on kanssa leikkaus tulossa, sekä ylä- että alaleukaa leikataan, Olen 40-vuotias kolmen lapsen äiti. Olis mukava kuulla miten sun, ja muidenkin, oikomishoito edistyy. Tällä hetkellä ei tuttavapiirissä ole yhtään kohtalotovereita.
susanna

ViestiKirjoittaja Nim » 24 Touko 2010 14:53

Itsellä oikomishoito menossa, noin 3,5 vuotta on näiden vempeleiden kanssa menty ja loppua ei havaittavissa. Hampaita siirrellään edelleen edestakaisin ja leikkausta ei ole vielä sovittu. Kannattaa varata mukaan paljon kärsivällisyyttä.
Nim

ViestiKirjoittaja mvniskan » 26 Touko 2010 16:46

En voi sanoa että vaikuttais millään tavalla puhumiseen tai että raudat hankais tms. Itse olen yllättynyt miten vähän raudat on haitannut syömistä. Ei tarvitse vältellä mitään, näkkärit ja purukumitkin menee niinkuin ennen :P Se pitää kyllä myöntää että pari ensimmäistä päivää oli hampaat hiukan kipeät, mutta ei mitään sellasta että olis vielä kipulääkettä tarvinnut ottaa.
Olen kuvannut kerran viikossa hampaani, jotta pystyisin arvioimaan mitä suussa tapahtuu, tuntuu vaan ettei mikään ole liikkunut vielä mihinkään. No ei parissa viikossa voi vielä ihmeitä odotellakaan ;)
mvniskan

ViestiKirjoittaja susanna » 27 Touko 2010 19:04

Mulla varmaan on enimmäkseen ongelmana se että neljä isoa takahammasta on poistettu, ja nyt kun niitä koloja kurotaan umpeen, niin syntyy tavallaan sellainen "onkalo" johon ruoka ja kirjaimet hukkuu. Suurimman osan syömästäni ruuasta saan hammastikulla kaivella noista koloista roskiin. Ja lähellä kitalakea oleva kaari hankaloittaa varsinkin R-kirjaimen sanomista. Ehkä tämä puhevamma paranee kun noi isot välit saadaan umpeen.
No kärsivällisyyttä tosiaan tarvitaan jos jo 3,5 vuotta on näiden härveleiden kanssa elänyt eikä loppua näy. Mitä varten se hoito on niin kauan kestänyt, onko hampaiden liikkumisen kanssa ollut hidasta vai mistä se johtuu??? Kamala, mua hoidetaan yksityisellä, ja jos noin kauan kestää niin en uskalla edes arvailla mitä tulee maksamaan!!! Voimia sulle!!!
susanna

ViestiKirjoittaja mvniskan » 01 Kesä 2010 13:29

Itselläni hoitava hammasläkäri arvioi rautojenpitoaikaa että noin 2 vuotta. Mutta käyttäjien kommentteja lukiessani olen pikkuhiljaa tullut tulokseen että hyvä jos toteuttu 2 vuodessa, mutta asennoidun pitämään niitä pitempäänkin. Nim. paljonko lääkärit arvioivat sinulla noiden rautojen pitoajaksi? 3 ja puoli vuotta on pitkä aika, meinaan vaan jos ilmoittavat huomattavasti lyhyemmän ajan. Jaksamista sinulle :)
mvniskan

ViestiKirjoittaja Nim » 11 Kesä 2010 12:05

Eipä ole hammaslääkäristä muuta sanottu kun, että kaikki raot täytyy saada umpeen. Tekis mieli joskus sanoa, että jos ne kerran täytyy kaikki olla ummessa niin lakatkaa tekemästä niitä lisää!!!

Multa alunperin puuttui viisi pysyvää hammasta joten ne on kaikki kiskottu pois. Kolme implanttia on laitettu, joista yksi oli ankkurina ja se on nyt otettu pois. Musta tuntuu, että ne siirtää näitä hampaita edestakasin vielä haudassakin.

Lueskeltuani näitä mä oon ollu hirmusen kateellinen niille, jotka on saanu kaikkia kivoja värillisiä kumilenksuja ja muuta kivaa. Multa ei oo koskaan edes kysytty haluaisinko jotain muuta kun niitä tylsiä harmaita.... :?
Nim

ViestiKirjoittaja mvniskan » 01 Joulu 2011 22:06

Onpas siitä aikaa...
Eli syksyllä 2010 multa poistetiin viisaudenhammas alhaalta ja kuukautta myöhemmin sain raudat myös alahampaisiin. Sillon oli limakalvot aivan rikki.
Nyt on sitten menty eteenpäin pelkillä kiristyksillä.
Lokakuun 2011 kiristyksessä oikojani kyseli haluaisinko lähteä myös yläleuan leikkaukseen. Hänen mukaansa se voitaisiin hänen mielestään tehdä, jotta tulos saataisiin onnistumaan parhaiten. Nyt minua harmittaa että kieltäydyin, mutta aion kyllä ehdottaa siihen pääsyä huomisella käynnilläni. En usko saavani koskaan samanlaista tilaisuutta jos annan sen nyt mennä ohitse. Sitten harmittais.
Odotan innolla tulevaa leikkaustani. Kaikki ystäväni pitävätkin minua aivan kajahtaneena kun anna murtaa omat leukani vapaaehtoisesti. Ymmärrän kyllä heitäkin, mutta nämä asiat vain ovat niin ISOJA asioita itselleni ettei sitä vain ajattele noin.
Katsotaan miten huomenna käy.
mvniskan

ViestiKirjoittaja mvniskan » 02 Tammi 2012 17:56

Joulukuun käynnillä tultiin lopputulokseen ettei yläleuan leikkausta suoritetakaan. Jatketaan kiristyksiä...
En saanut nyt edes uutta leikkauaikaakaan alaleukaan. Turhauttaa! Tammikuun 13. päivä tavataan taas.
mvniskan

Paluu Oikomishoidot