Ihan mielenkiinnosta haluaisin kuulla, millaisilla tapauksilla olette päässeet aikuisten kunnallisen puolen oikomishoitoon? Itse olen nuori nainen ja varasin juuri tänään tarkastusajan, mutta puolen vuoden jonotusaika Helsingissä, joten nyt herää kysymys kannattaako odottaa ja kuulla se tuomio, vai pitäisikö vaan aloittaa yksityisellä hoito...
Minulle on tehty oikomishoito lapsena, mutta koska retentio oli mitä oli silloin (eli mitään kaaria ei saatu hampaiden taakse, pelkkä irtokoje jota piti pitää sen tietyn ajanjakson) niin hampaat ovat aikuisiällä palautuneet aika pitkälti samaan asentoon, ja purenta varmasti mennyt huonompaan suuntaan. Eli ylä- ja syvä purenta, lisäksi alaleuka pienempi / taaempana kuin yläleuka. Purenta on selvästi madaltunut vuosien varrella, hampaista kulunut jopa puolikas pois, leuoissa/korvien lähellä narskuu ja välillä vaan napsahtaa kun esim. puree ruokaa väärin, tai haukottelee liian suuresti, ja silloin on leuat kipeänä useamman päivän. Lisäksi on yönarskutusta, jäykkä hartianseutu ja aika usein pää kipeänä. Moni näistä ongelmasta johtuu todennäköisesti purennasta, ja kyllä, purentakisko voisi auttaa mutta en haluaisi vaan ehkäistä ongelmaa, vaan haluaisin myös korjata ja saada hyvän purennan ja ongelmat pois.
Koska purenta ei tunnu hyvältä, niin huomaan hakevani usein sitä "oikeaa purentaa" syödessä ja leuat väsyvät helposti. Lisäksi alaleuka on hakeutunut vinoon asentoon, kun hampaat eivät kohtaa oikein (huomaan tämän huulista, että alaleuka ei ole enää keskellä kasvoja, eli siis vinossa ollaan).
Olen todennut, että haluaisin taas oikomishoitoon niin saisi vielä nuorella aikuisiällä korjattua ongelman, ennen kun menee liian pitkälle ja jotain hajoaa lopullisesti. Yksityisten hinnat pk-seudulla lähtevät käsistä, enkä tiedä miten niihin olisi varaa... kävin konsultaatiossa naapurimaassa (työmatkat vievät sinne, joten kiristämiskäynnit onnistuisivat samalla matkalla), ja siellä tuli puolet halvempi hinta mutta hän olisi halunnut yhdistää hoidon leukakirurgiaan. Yksityisellä tehty leukakirurgia on varmasti aivan liian kallista tälle kukkarolle. Kunnalliselta voisi saada sen leikkauksen jos saa yksityiseltä oikojalta lähetteen ja tapaus todetaan tarpeeksi vakavaksi, mutta koska tämä oikoja oli ulkomailla, niin se yhteistyö suomalaisen kirurgin kanssa ei taida onnistua... eli toisin sanoen hänen mielestä tapaus oli sellainen, että leukakirurgille pitäisi päästä jos haluaa hyvän purennan saavuttaa (eli toisin sanoen esteettiset viat voi korjata ilmankin, mutta toiminnalliset ongelmat ei), mutta se oli vain yhden oikojan mielipide.
Nyt sitten mietin vaihtoehtojani. Voiko tällä ongelmalla päästä kunnalliselle puolelle, vai ihan suosiolla pitäisikö hakeutua yksityiselle ja unohtaa tuo varattu aika? Tänne ei ehkä saa laittaa nimiä, mutta jos saa, niin otan tietenkin vastaan vinkkejä kohtuuhintaisista yksityisoikojista pk-seudulla, joita kiinnostaa myös se purenta eikä vain esteettinen puoli oikomishoidosta.