Kunnallinen oikomishoito

Tänne oikomishoitoon liittyvät keskustelut.

Kunnallinen oikomishoito

ViestiKirjoittaja imppu » 04 Huhti 2012 10:41

Ihan mielenkiinnosta haluaisin kuulla, millaisilla tapauksilla olette päässeet aikuisten kunnallisen puolen oikomishoitoon? Itse olen nuori nainen ja varasin juuri tänään tarkastusajan, mutta puolen vuoden jonotusaika Helsingissä, joten nyt herää kysymys kannattaako odottaa ja kuulla se tuomio, vai pitäisikö vaan aloittaa yksityisellä hoito...

Minulle on tehty oikomishoito lapsena, mutta koska retentio oli mitä oli silloin (eli mitään kaaria ei saatu hampaiden taakse, pelkkä irtokoje jota piti pitää sen tietyn ajanjakson) niin hampaat ovat aikuisiällä palautuneet aika pitkälti samaan asentoon, ja purenta varmasti mennyt huonompaan suuntaan. Eli ylä- ja syvä purenta, lisäksi alaleuka pienempi / taaempana kuin yläleuka. Purenta on selvästi madaltunut vuosien varrella, hampaista kulunut jopa puolikas pois, leuoissa/korvien lähellä narskuu ja välillä vaan napsahtaa kun esim. puree ruokaa väärin, tai haukottelee liian suuresti, ja silloin on leuat kipeänä useamman päivän. Lisäksi on yönarskutusta, jäykkä hartianseutu ja aika usein pää kipeänä. Moni näistä ongelmasta johtuu todennäköisesti purennasta, ja kyllä, purentakisko voisi auttaa mutta en haluaisi vaan ehkäistä ongelmaa, vaan haluaisin myös korjata ja saada hyvän purennan ja ongelmat pois.

Koska purenta ei tunnu hyvältä, niin huomaan hakevani usein sitä "oikeaa purentaa" syödessä ja leuat väsyvät helposti. Lisäksi alaleuka on hakeutunut vinoon asentoon, kun hampaat eivät kohtaa oikein (huomaan tämän huulista, että alaleuka ei ole enää keskellä kasvoja, eli siis vinossa ollaan).

Olen todennut, että haluaisin taas oikomishoitoon niin saisi vielä nuorella aikuisiällä korjattua ongelman, ennen kun menee liian pitkälle ja jotain hajoaa lopullisesti. Yksityisten hinnat pk-seudulla lähtevät käsistä, enkä tiedä miten niihin olisi varaa... kävin konsultaatiossa naapurimaassa (työmatkat vievät sinne, joten kiristämiskäynnit onnistuisivat samalla matkalla), ja siellä tuli puolet halvempi hinta mutta hän olisi halunnut yhdistää hoidon leukakirurgiaan. Yksityisellä tehty leukakirurgia on varmasti aivan liian kallista tälle kukkarolle. Kunnalliselta voisi saada sen leikkauksen jos saa yksityiseltä oikojalta lähetteen ja tapaus todetaan tarpeeksi vakavaksi, mutta koska tämä oikoja oli ulkomailla, niin se yhteistyö suomalaisen kirurgin kanssa ei taida onnistua... eli toisin sanoen hänen mielestä tapaus oli sellainen, että leukakirurgille pitäisi päästä jos haluaa hyvän purennan saavuttaa (eli toisin sanoen esteettiset viat voi korjata ilmankin, mutta toiminnalliset ongelmat ei), mutta se oli vain yhden oikojan mielipide.

Nyt sitten mietin vaihtoehtojani. Voiko tällä ongelmalla päästä kunnalliselle puolelle, vai ihan suosiolla pitäisikö hakeutua yksityiselle ja unohtaa tuo varattu aika? Tänne ei ehkä saa laittaa nimiä, mutta jos saa, niin otan tietenkin vastaan vinkkejä kohtuuhintaisista yksityisoikojista pk-seudulla, joita kiinnostaa myös se purenta eikä vain esteettinen puoli oikomishoidosta.
imppu

Re: Kunnallinen oikomishoito

ViestiKirjoittaja myhanlee » 04 Huhti 2012 13:13

Hei

En tiedä kuinka kunta/kaupunki kohtaista hoidon arviointi on, mutta itse pääsin kunnalliseen hoitoon vähän vähemmilläkin vaivoilla. Mulla oli avopurenta, vain taaimmat hampaat osuivat yhteen. Ja purenta virhe aiheutti myös päänsärkyjä. Asun maalaiskunnassa. Ensin odotin n 5kk oman terveyskeskuksen hammashoitolaan perustarkistus aikaa, sieltä sain "lähetteen" oikojan konsultaatioon samaan paikkaan. Sen oli vuorossa n 4 kk odottelun jälkeen. Oikoja teki hoitopäätöksen, oikominen + leikkaus. Ja niinpä lähti lähete lähimpään yliopistosairaalaan eli Ouluun (mulla sinne reilu 120 km matkaa) Sinne pääsyä odotin taas puolivuotta. Sen käynnin jälkeen odotin puolivuotta viisaudenhampaan popistoleikkaus aikaa samaan sairaalaan. Sitten alkoikin tapahtua.... Hampaanpoistosta 1 v 2kk ja leikkaus on jo ohi :) Raudat vielä suussa eli oikominen vähän kesken mutta voiton puolella! Kannatti jaksaa jonottaa. Nyt maksan kuluina vain normaalit pkl maksut ja ajomatkat, joista kela korvaa osan. Omalla kukkarolla kaikki olisi jäänyt haaveeksi.
myhanlee

ViestiKirjoittaja Tiina » 08 Huhti 2012 15:53

Nopeiten pääset varmaan hoitoon, kun käyt ensin yksityisellä oikojalla toteamassa leikkaustarpeen. He laittavat sitten lähetteen eteenpäin julkiselle puolelle.

Minä kävin ensimmäiseksi yksityisellä oikojalla, joka sitten kirjoitti minulle lähetteen Suu- ja leukasairauksien poliklinikalle (3 kuukautta odotusta). Poliklinikalla käynnin jälkeen odotin 5 kuukautta ennen kuin pääsin kirurgin juttusille, jolloin selitettiin hoitosuunnitelma. Tämän jälkeen sitten aloitettiin oikominen.
Tiina

ViestiKirjoittaja imppu » 21 Huhti 2012 20:16

Tiina, tehtiinkö sinun oikomishoito siis kunnallisella vai yksityisellä? Voiko yksityinen antaa lähetteen mutta koko hoito tehdään sitten kuitenkin kunnallisella puolella...?
imppu

ViestiKirjoittaja ossikka » 21 Huhti 2012 21:36

Hei,
minä sain lähetteen yksityiseltä puolelta kunnalliselle puolelle saadakseni lausunnon leikkauksesta kunnallisella puolella. Oikomishoidon oli takoitus toteutua yksityisellä. Kuitenkin käytyäni kunnallisella puolella, minulle ehdotettiin, että voisin saada oikomishoidon siellä, koska minulla oli syväpurenta ja alahampaat koskivat kitalakeen. Harkitsin asiaa jonotusajan (6 kk) ja aloitin hoidon kunnallisella puolella. Hoito on edennyt, vauhtiin päästyään, hyvin ja leikkausaika on 15.5. vajaan vuoden oikomishoidon jälkeen. Toki oikomishoito jatkuu leikkauksen jälkeen.
Ps. kirjoitan nyt ekakertaa tälle palstalle, mutta olen mielenkiinnolla seurannut keskusteluja minulle niin läheisestä aiheesta :)
ossikka

ViestiKirjoittaja Sooma » 15 Loka 2016 22:18

Nostelenpa tätä vanhaa ketjua, jos joku tänne vielä eksyy ja hyötyisi vastauksesta.

Eli sanoisin aika pitkälti riippuvan sairaanhoitopiiristä, millä kriteereillä hoitoon pääsee. Itselläni on siis etualueen ristipurenta, voimakasta ahtautta molemmilla hammaskaarilla ja yläpurenta (johtuen voimakkaasti eteenpäin kallistuneista etuhampaista). Lisäksi vasen leukanivel on oireillut niin kauan kuin muistan naksumalla ja kivulla (palautuva diskusdislokaatio). Pohjois-Karjalan sairaanhoitopiirissä sain lähetteen oikojalle arvioon, mutta siellä todettiin etten täytä erikoissairaanhoidon kriteerejä, vaan oikominen tulisi hoitaa yksityisellä. Vaiva katsottiin siis täysin esteettiseksi, eikä leukanivelen oireilua hoidettu mitenkään.

Noh, vaihdoin paikkakuntaa Pohjois-Savon alueelle ja pari vuotta myöhemmin oli pakko taas hakeutua hammaslääkäriin etsimään jotain apua paheneviin leukanivelvaivoihin. Sain taas lähetteen oikojalle, jonne menin todella skeptisenä. Yllättäen täällä minut otettiin hoitoon ja oikomisen lisäksi edessä on vielä leukaleikkaus. Tosin tässä parissa vuodessa vasemman leukanivelen diskusdislokaatio ehti muuttua palautumattomaksi ja aiemmin oireeton oikea leukanivel naksuu ja rahisee tätä nykyä. En sitten tiedä, oliko tuolla suurikin vaikutus hoitopäätökseen ja olisiko noilla oireilla päässyt hoitoon entisellä kotipaikkakunnallani. Tosin jos täällä tarvitsen leikkausta leukasuhteiden ja purennan korjaamiseksi (liian pieni yläleuka) ja edellisellä paikkakunnalla todettiin purentavirheen olevan esteettiinen, niin jossain on kyllä pakko olla eroa?
Sooma

ViestiKirjoittaja jennao » 11 Marras 2016 10:20

2013 syksyllä kävin hammaspäivystyksessä kitalaen jatkuvan tulehtumisen takia, alahampaat ovat aina siis osuneet kitalakeen ja vähän väliä kitalaki oli ihan hajalla. Mittali ja kyseli ja lähetti oikojalle arvioon.
2014 keväällä pääsin vihdoin oikojan arvioon, siellä selvisi, ettei pelkillä raudoilla selvitä vaan on myös leikattava. Oikoja lähetti suu- ja leukakirurgian polille.
2014-2015 kävin polilla ja minulle tehtiin purentakisko. Sitä piti käyttää puolisen vuotta ja jos siitä olisi apua, aloitettaisiin oikomishoito. Oli apua ja aloitettiin, sain kiinteät kojeet alahampaisiin 2015 kesällä. 2015 syksyllä sain raudat myös ylähampaisiin. Leikkausta suunniteltiin alustavasti talvelle 2016-2017.
2016 tammikuussa oikoja tokaisi kiristyksen yhteydessä "nämähän on asettuneet niin hyvin paikoilleen, että voitaisiin varata sitä leikkausaikaa tälle keväälle" :shock:
Toukokuussa 2016 leuka leikattiin, alaleukaa siirrettiin 4-5mm eteenpäin.
Heinäkuussa 2016 huomasin yhden kiinnitysruuvin tulevan kielen vierestä ikenen läpi..
Marraskuussa 2016, eli viikon päästä, vasemman puolen molemmat ruuvit poistetaan leikkauksessa.
Joulukuussa 2016 rautojen purkuaika. Jatkossa noin puoli vuotta jatkuvasti pidettävä retentiolevy ylös ja rautalanka alahampaiden taakse loppuiäksi.

Diagnoosina taisi olla se alaleuan retrognatia, hyp oli ennen hoidon aloitusta 9. Tällä hetkellä hyp 2. Päänsäryt poissa, niskajumit poissa, kitalaki ei ole enää kipuillut ja ensimmäistä kertaa ikinä pystyn haukkaamaan etuhampailla! :D

Jos purentavika haittaa elämää kovasti, sehän on hoidettava siellä kunnallisella puolella. Minä olin 27-28 vuotias kun hoito aloitettiin.
jennao

Paluu Oikomishoidot