TMDKIPU ja BOTULIINI

Tänne oikomishoitoon liittyvät keskustelut.

TMDKIPU ja BOTULIINI

ViestiKirjoittaja suojeluskunta » 01 Elo 2012 11:50

Sain eräältä neurologilta botuliinia tmdkipuihin. Tämä lääkäri oli ensimmäisiä suomessa joka on käyttänyt ainetta ja sanoi olevansa vakuuttunut myrkyn turvallisuudesta ja vaikuttavuudesta jos lääkettä osataan annostella oikein ja pistää oikeisiin paikkoihin . Minulla on todettu malocclusion eli epäsuhdanne ylä ja alaleuan välillä jolla tutkimusten mukaan saattaa olla vaikutusta TMD kipuihin(tosin ehdottoman selvää tämä ei missään nimessä ole). Jos minun pitäisi määritellä tuntemuksiani ennen botuliinihoitoa ja botuliinihoidon jälkeen sanoisin että oireet ovat vähentyneet noin puolella siitä mitä kivut ja lihaskireydet olivat ennen hoitoa. Olen pitänyt ”nukkumispäiväkirjaa” ja todennut että niinä päivinä jolloin olen joko nukkunut vain muutaman tunnin (3-5h) tai saavuttanut syvän unen(muistikuva siitä että olen nähnyt HYVIÄ unia voisi tarkoittaa sitä että olen käynyt eri univaiheita läpi yön aikana eli myös syvän unen) tmd oireet ovat olleet hyvin vähäisiä seuraavana päivänä. Taas sellaiset päivät jolloin olen ilmeisesti nukkunut ”pinnallista” unta vähän pidempään (yön unimäärä 6-8h)tmdoireet ovat selvempiä. Tämän päättelyn johdosta kävin apteekissa noutamassa mäkikuismaa sisältävän valmisteen( http://www.tohtori.fi/?page=5184117&id=6713095). Tutkimusten mukaan mäkikuisma syventää unta. Otettuani vain yhden pillerin olo oli seuraavana päivänä todella hyvä, melkein normaali. Tosin lääkeselosteessa on todettu, että vaikutuksia yleensä huomaa vasta viikon käytön jälkeen mutta lääke auttoi kohdallani heti ja on toiminut aina kun olen sitä käyttänyt. Tehon olen todennut siitä että niinä päivinä jolloin olen ollut ilman kyseistä lääkettä tmd oireet ovat olleet voimakkaampia. Tietenkään plaseboa ei voida pois-sulkea. Omakohtaisten kokemusten perusteella sanoisin että botuliini auttaa saamaan tmd oireet selvään hallintaan. Kun kipuilusta saa botuliinin myötä otteen ,voimavaroja vapautuu oireiden alkuperän pohtimiselle ja rentoutuminen on myös luonnollisesti helpompaa. Kun botuliinin vaikutuksen aikana käyttää unen laatua parantavia luontaistuotteita väittäisin että näiden yhteisvaikutus on erinomainen. Nähtävästi minun tmd kipujen taustalla onkin hyvin pitkälti bruksismi.
suojeluskunta

Paluu Oikomishoidot