Hymy2010

Tänne oikomishoitoon liittyvät keskustelut.

Hymy2010

ViestiKirjoittaja Hymy2010 » 13 Kesä 2009 20:48

Hei, päätin viimein kirjautua sivustolle. Viime vuonna jo löysin sen msn-sivuston, joka ei enää käytössä, mutta onneksi löysin tämän sivuston. Kyllä netti on kiva kun löytää kohtalotovereita :) Minä halusin oiottaa vain ylähampaani, joten menin yksityiselle oikojalle. Arviokäynnillä oikoja jo sanoi, ettei pelkällä ylähampaiden oikomisella tule hyvää tulosta, vaan alaleukaa täytyy leikata siirtämällä sitä eteenpäin, kun purenta jää huonoksi. Piti kyllä miettiä kauan alkaako kyseiseen hommaan, kun kaikki pitää itse maksaa. Teini-ikäisenä yritettiin oikoa hampaita, mutta se oli erittäin hidasta ja teininä ei kovin kärsivällisyys riittänyt :? Toisaalta kaduttaa se ettei ollut aktiivisempi, mutta minkäs teet mennyttä ei voi enää muuttaa. Ikää vähän reilut 30 tällä hetkellä.
Ensin piti poistattaa ainoa viisaudenhammas. Ylhäälle sain raudat toukokuun lopussa, alhaalle tarkoitus laittaa elokuun alkupuolella. Hampaat eivät enää kipeät, pureminen kyllä tuntuu. Onneksi nykyään on noita hampaiden värisiä oikomiskojeita :) teininä olisi ollut ihan rautaiset :) Puruhampaissa on tietenkin metalliset raudat, tulevan kumivedon vuoksi. Arvioitu, että oikominen kestäisi vuoden, mikä sekin lyhyempi aika kuin teininä :) Eli harmittaa vielä vähemmän. Toivottavasti siis on täydellinen hymy 2010 :) ja purenta :)

Lisään kertomustani, kun uutta tapahtuu. Tässä vaiheessa ei ole tietoa koska alaleuanleikkaus on, olen kyllä käynyt suukirurgilla. Hän arvioi, että alaleukaa siirretään 5mm ja oli myös sitä mieltä että leikkaus on tarpeen. Kuinka paljon teillä on siirretty alaleukaa eteenpäin? Tuntopuutos pelottaa kyllä, mutta ei pidä ajatella sitä ihan vielä, vasta lähempänä leikkausta.
Hymy2010

Re: Hymy2010

ViestiKirjoittaja heinä » 11 Elo 2009 20:52

Heippa! Oli ihan pakko minunkin lopultakin kirjautua ja vastata viestiisi kun tilanteesi kuulosti niin samalta kuin minun. MSN-foorumia olen lueskellut minäkin aikaisemmin.

Minullakin ikää vähän reilu 30 ja nyt leikkaukseen tähtäävässä oikomishoidossa. Minulla ei tosin ollut kokemusta hammasraudoista aikaisemmin, ja olen hoidossa julkisella puolella eli itse ei tarvitse ihan kaikkea maksaa. Hoitoni on alkanut aika samalla tavalla kuin sinun: viisaudenhampaan poisto, yläleukaa levitettiin kaarella 6 viikkoa ja sitten ylähampaisiin kiinteät raudat huhtikuussa ja alahampaisiin olisi tarkoitus laittaa nyt elokuun puolivälissä. Minulla myös suunnitelmissa alaleuan siirto eteenpäin (5-)6 mm. Olen teini-iässä jo itsekin "diagnosoinut" itseni peilistä että pelkästään ylähampaita oikomalla ei tule hyvää lopputulosta, ylähampaat kun ovat suht kivannäköiset mutta alaleuka vetäytyy taakse. Kirurgi myös sanoi minulle, että alaleukaluuni on röntgenkuvissa ihan normaalin kokoinen, mutta purennallisesti sijaitsee liian takana, niin siksi leikkaushoito on tarpeen. Ulkonäkösyistä en tosin enää lähtisi oikomaan hampaitani vaan syynä on syväpurenta ja päänsäryt, mutta kyllähän se purennan kosmeettinen paraneminen motivoi pitkän hoidon aikana.

Sullahan tuo hoito tuntuu etenevän aika nopsaan, itselläni on arvio useamman, jopa neljän vuoden hoidosta. Täytyy kyllä sanoa, että tämä oikomishoito ei ole alkuunkaan niin kivuliasta kuin olin odottanut. Hampaat ovat olleet arat muutaman päivän, ja välillä vihlaisee hetkellisesti, mutta ei mitään jatkuvaa jomotusta onneksi kuten pelkäsin! Kivut tosin saattavat tulla myöhemmin, kun mittasuhteet muuttuvat niin paljon, että hampaat eivät enää osu yhteen kunnolla.

Että tässä on sinulle kohtalotoveri hammasasioissa :) Leikkauksen kylläkin taidat käydä läpi eri aikaan. Mutta voit sitten raportoida siitä ehkä minulle? Itse yritän olla toistaiseksi ajattelematta koko leikkausta ja ajattelen olevani nyt oikomishoidossa ja se leikkaus on sitten asia erikseen, kun sen aika on.
heinä

Hymy2010-elokuu09

ViestiKirjoittaja Hymy2010 » 19 Elo 2009 17:57

No niin, nyt on ylhäältä kiristelty noita rautoja ja alas myös laitettu raudat. Vähän tekee kipeetä, aiemmin en tarvinnut kipulääkkeitä, niin nyt piti pestä hampaat buranan voimalla ens alkuun :) Mut onneks helpottaa jo näin parin päivän jälkeen :) ja buranan on saanut jättää pois. Hankala on todellakin syödä, kaikki pitää leikata pieneksi ja takahampailla sit pureskella varovasti. Niin kun ylhäälle puruhampaisiin laitettiin jotkin renkulat (kuuluu laittaa niille joilla alaleukaleikkasu edessä). Eli mitään ei etuhampailla kärsi purra... No pitää aatella ett tää kestää vain vähän aikaa, vuosi on lyhyt aika ihmisen elämässä. Eikös vaan? Nyt alkaakin oikojahammaslääkärin kanssa tiheämmät tapaamiset, seuraava aika on jo ens kuussa.
Olen huomannut jo kesällä että hampaat muuttuneet kovasti, etuhampaat jo suorassa :) Kulmahampaat oienneet, mut eivät ole todellakaan vielä samassa linjassa etuhampaiden kanssa. Yritän olla tuijottamatta peiliin koko ajan, ett sitten näkee sen muutoksenkin. Jos joka päivä tuijottaa hampaita niin muutosta ei nää. Pikkuhiljaa hyvää tulee.
heinä: Mun leikkaus olisi tulossa ens vuoden alusta, mut en halua aatella sitä vielä. Aattelen sitte paljon lähempänä sitä leikkausta... Muuten alkaa liikaa pohtimaan ja ajattelemaan kaikkea mitä tuleva tuo tullessaan ja sitähän ei voi ennalta tietää... :)
Hymy2010

ViestiKirjoittaja mankki » 22 Elo 2009 08:59

Muistan tunteen, kun kiristyksen jälkeen hampaiden ei kärsinyt edes hipaista toisiaan. Mulle hammaslääkäri kirjoitti Burana 800 mg, mikä olikin ihan välttämätöntä, kun olen välillä ollut töissä myyjänä eli puhumaan on joutunut paljon. Ässät vain suhisi, kun kipeillä hampailla koetin saada itseni ymmärretyksi :D Mutta väliaikaistahan se vain on ja hampaiden alkaessa olla paremmin omilla paikoillaan kiristyksen jälkeiset kivutkin on pienemmät tai ainakaan itsellä ei ole enää vuoden jälkeen olleet niin kipeät, kun rivit on suorat. Ja ne näyttää muuten niin näteiltä nyt raudoitettuinakin ;) Viimeksi oli näin suorat hampaat maitohampaiden aikana.
mankki

ViestiKirjoittaja Hymy2010 » 28 Elo 2009 16:58

Hei, kiva kuulla ja lukea, ett muillakin on samanlaista kuin minullakin. On se ihme miten noi raudat vaikuttaa puheeseen, s-kirjain on todella hankala sanoa ja varsinkin sanat joissa on paljon ässiä :) Mulle riitti ihan tavallinen 400mg Ibumax, mut onneksi sen käyttöä ei ole tarvinnut jatkaa. Ehkä sit seuraavan kiristysreissun jälkeen :)
On ihan kiva huomata, että muutosta tapahtuu. Vaikka nyt tuntuukin, että se on hidasta. Seuraavalla kerralla mulle laitetaan paksumpia lankoja, mitähän se käytönnässä tarkottaa? Kipeämmät hampaat ja kauemmin? Puhe vielä epäselvempää? Meikäkin kun joutuu töissä paljon puhumaan. Ens kerralla laitetaan myös taakse alahampaisiin ne renkulat. Ja sit varmaan onki hampaat kipeät.
Onko kellekään muulle hammaslääkäri suositellut sellasta Tooth Moussea? Millasia kokemuksia teillä käytöstä? Minä nyt hankin sellasen vanilijan makusen (ei kyllä maistu kovin sille), se suojaa hampaita rautojen jäljiltä ja kun se sisältää fluoria niin ehkäsee hammaskiven syntymistä. Hampaita kun ei nyt kauheen helppo oo pitää puhtaana tai noita hammasvälejä... Kiitoksia niille jotka vastaavat :)
Hymy2010

ViestiKirjoittaja mankki » 29 Elo 2009 04:26

Paksummat langat, tehokkaampi veto. Kyllähän se saattaa vähän lisää kipuja aiheuttaa, mutta mun mielestä niistä ei kannata kärsiä, vaan otetaan reilusti sitä särkylääkettä, kun se kuitenkin auttaa. Minullakin ollut ennen näitä teräskaaria (=leikkauskaaret) vaikka mitä kaaria, mm. yhet sellaiset, jotka kiristyivät kuulema lämmön vaikutuksesta (eli esim. saunassa), mutta en kyllä niittenkään aikana huomannut mitään erityisiä kipuja. Ne on ne ekat päivät aina ja sit joskus parin viikon päästä kiristyksestä, kun hampaat liikkuu pienen tauon jälkeen.

Puhumaankin oppii (itsehän Keskolla olin töissä eli Plusssssha-korttia kovasti kyselin :D ) Itselläni tuskalllisin päivä oli juurikin sen päivän jälkeinen päivä, jolloin eka kiristettiin yläkaaria ja laitettiin alas ne kumirenkulat. Minulla kun oli vielä silloin todella tiukat hammasvälit. Teki seuraavana aamuna mieli itkeä, kun töihin piti mennä, mutta Buranalla siitäki selvittiin ja onneksi oli hiljainen aamuvuoro. Tsemppiä! Tämä homma tuntuu olevan paljon asenteesta kiinni :)

Tooth Moussesta ei mulla mitään tietoa, oon tyytynyt perusharjaan ja nyt kokeillut sinista Listerine-suuvettä, mutta se on vähän turhanki raikasta :? Hammaskiveä kertyy, mutta toisaalta oon saanu myös kehuja puhtaista hampaistani, vaikka aamuinilloin rutiini on mulle tosi hankala, kun rupesin sitä vasta nyt rauta-aikana opettelemaan...
mankki

Re: Hymy2010-syyskuu -09

ViestiKirjoittaja Hymy2010 » 14 Syys 2009 14:56

Nyt on ollut vähän helpompi olla, mut puremaan ei pysty kunnolla. Vain alhaalta kiristetty rautoja ja laitettu alas puruhampaisiin renkaat, jotka nyt vaikeuttavat tuota puremista. Kuukauden päästä olisi kiristys sekä ylhäältä että alhaalta, odotettavissa jälleen hampaidenpesua Buranalla :)
Näyttää että ylhäällä hampaat eivät ole liikkuneet yhtään, enkä kyllä huomaa eroa alahampaissakaan. Ilmeisesti tuijotan hampaita liikaa ja muotoutumista ei huomaa. Pikkasen huolestuttaa, kun alussa näki piakkoinkin muutoksen, ja miten käy aikataulun... Näyttää siltä että muillakin on venynyt hampaiden oikominen ja leikkaus. Minulla leikkauksen pitäisi olla tammikuussa, ainakin oikoja oli viime käynnillä sitä mieltä että aikataulussa ollaan. Mutta kirjoitan lisää kun jotain uutta ilmenee.
Hymy2010

ViestiKirjoittaja Hymy2010 » 20 Kesä 2010 15:39

No niin, oikominen päättynyt vihdoin ylhäältä :) Syksyn tullessa sit raudat lähtee alhaaltakin. Hymy on paljon parempi ko lähtötilanteessa :) jo nyt vaikka alhaalla raudat vielä onkin, ne ei paljoa näy eikä haittaa enää hymyilyä :) Arviohan oli, että vuodessa kaikki ohi... no ei ihan menny siihen vuoteen, mut muutama lisäviikko tuntunu enää missään :) Ylhäällehän raudat laitettiin ensin, ja alhaalle kolmisen kuukautta myöhemmin. Joten alhaallakin raudat tulee olemaan hieman yli vuoden ajan. Onneksi hoito ei sen kauemmmin kestänyt, kun yksityisellähän tämä hoito toteutetaan.
On kyllä ollut outoa katsoa omia "uusia" hampaita, ne eivät näytä edes omilta :) Mut eiköhän tähän totu :) Ylös laitettiin jo retentiokaari, joten en odota että hampaat lähtevät palautumaan aiemmille paikoilleen. Mutta eiköhän tähän jonkinlainen seuranta sitten tule, vai tuleeko? Kun olen lukenut, että joillakin ollut hampaiden palautumista, niin onko teillä ollut kontollia joskus myöhemmin oikojalle? Vai oletteko jo aiemmin hakeutuneet oikojalle, kun hampaat lähteneet liikkeelle?
Hymy2010

ViestiKirjoittaja mankki » 20 Kesä 2010 17:29

Mä sain raudat pois yhtä aikaa 14.4. Aamulla raudat pois ja iltapäivällä retentio tilalle (olipahan muuten tosi oudot neljä tuntia ilman mitään suussa!). Mulla ei oo retentiolanka kuin alhaalla, kun ylhäällä on niin komean "epätasaiset" hampaat, ettei hammaslääkärini lähteny lankaa niihin taivuttelemaan ja tuskin se olisi pysynytkään kunnolla. Pelkkä retentiolevy siis ylhäällä ja käsky pitää sitä todellakin 24/7, paitsi ruokailut ja hampipesut. 20.5. kävin kontrollissa eikä hampaat olleet liikkuneet ja kaikki muutenki ok. Seuraava aika on syyskuun lopussa. Sen jälkeen en tiiä, miten kontrollit etenee. Elokuussa käyn tarkistuttamassa ja paikkauttamassa mahdolliset reiät (sain kunnalliseen hammaslääkäriin ajan VAIN 3kk päähän soitosta, jee).
mankki

ViestiKirjoittaja Hymy2010 » 14 Helmi 2012 15:47

Päivitystä hieman... Puoltoista vuotta ilman rautoja :) paitti tietty sekä ylhäällä että alhaalla hampaiden takana kaaret, jotka ei näy eikä haittaa elämää :) Hampaat ovat pysyneet suorassa, ainakin tähän saakka :)
Kannatti kyl oikoa hampaat :)
Hymy2010

Paluu Oikomishoidot