Oikomishoidosta kelakorvaus

Tänne oikomishoitoon liittyvät keskustelut.

Oikomishoidosta kelakorvaus

ViestiKirjoittaja Smile? » 07 Heinä 2009 21:05

Voiko oikeesti pitää paikkansa ettei oikomishoidosta saa kela-korvausta? Mulla traumaattinen syväpurenta, jossa oikominen sovittu tehtäväksi julkisella puolella (+leukaleikkaus). Kun en jaksais odottaa kyselin yksityisen hintoja ja väitettiin, ettei saa kelakorvausta??!!
Smile?

Re: Oikomishoidosta kelakorvaus

ViestiKirjoittaja mankki » 07 Heinä 2009 22:01

Tämä sama mielikuva minullakin on. Kelan sivuilla lukee näin: "Korvausta ei saa oikomishoidosta (paitsi erityisin perustein)". Vähien tietojeni mukaan nuo erityisperusteet ovat esimerkiksi sairaus tai onnettomuus. Lähde: http://www.kela.fi/in/internet/suomi.ns ... enDocument
mankki

ViestiKirjoittaja pink » 20 Heinä 2009 19:07

Mulle tuli viime kuussa kelalta ilmotus jossa pyydettiin tilinumeroa jotain lisäkorvausta varten. Ne ilmeisesti katso että tähän touhuun on menny tarpeeks rahaa. Noh, tulihan sieltä sitten tilille ruhtinaaliset 2,74€. Että näin. Tosin voi olla että olen väärässä, mutta eikös kela jotain korvaa suoraan oikomiskäyntien toimistomaksusta tai jotain muuta vastaavaa? Tyyliin että se toimistomaksu on x€ aina vakiona vaikka siitä kyllä onkin otettu jo se kelakorvaus. Eli periaatteessa korvais, mutta käytännössä ei.
pink

ViestiKirjoittaja ewlin » 09 Elo 2009 21:43

Moikka.
Mulla aloitettiin oikominen elo -08, ja heti alussa mun oikoja yhdessä kirurgin kanssa täyttivät jotain kelakorvaus papereita.. (Käyn yksityisellä oikojalla mutta leukaleikkaukseni tehdään kunnallisella puolella..) Kolme kuukauden päästä tuli kelalta päätös että kela korvaa oikomiset ajalta 5.8.2008-30.9.2013.
Joten vähän ihmettelen mix sulle sanottu ettei kela korvaa..??! :shock:
ewlin

ViestiKirjoittaja mitateha » 09 Helmi 2010 22:31

Hei!
Samaa tiedustelen minäkin. Mulla on oiottu aiemmin huonolla menestyksellä hampaita ja purentaa. Mulla on ihan käsittämätön tilanne suussa (tämän sanoi erikoishammaslääkäri), kysymykseeni epäpätevän hammaslääkärin tumpeloinnista suussani ei vastannut diplomaattisesti mitään, totesi vain, että no nyt tämä on ainakin siinä kunnossa, että sinulla on oikeus oikomishoitoon. Minulla on leukojeni asennosta johtuen toiminnallista haittaa, syöminen on hankalaa, päätä särkee aina ja hartiat ja niska jumissa koko ajan. Tämän kaiken vuoksi nukun huonosti joten töissä olo on tuskaa ku meinaa vängällä nukkua sorvin ääreen. En tajunnut siinä tilanteessa, kun tämä asia tuli niin äkkiä esille ihan toisen asian tiiimoilta- siis olin ihan eri syystä käymässä erikoishammaslääkärillä, kysyä, että miten on Kelan korvauksen kanssa. Olen ihan p.a, ei mulla ole varaa kalliisiin hoitoihin.
...Täytyis oikeasti soittaa Kelaan ja kysyä... :roll:
mitateha

ViestiKirjoittaja lennu27 » 10 Helmi 2010 14:17

Minun kohdallani oikomishammmaslääkäri laittoi kelakorvaus paperit valmiiksi korvausanomusta varten. Minulla oikominen tapahtuu yksityilellä- ja leikkaus kunnallisella puolella.
Itse kävin ensin yksityisellä leukakirurgin vastaanotolla jolloin hän jo arvio leikkauksen tarpeen ja sen mahdollisuuteen kunnallisella puolella. Leukakirurgi vastaanoton jälkeeen varasin ajan oikomishammaslääkäriltä jonka jälkeen hän arvio tilanteeni. Seuraavalla käynnillä otettiin muotit ja kuvat jonka jälkeen käytiin hoitosuunnitelma läpi ja jäätiin odottelemaan kutsua kirurgiselle. Kirurgin arvioinnin jälkeen sovittiin leikkaus kirralla ja oikominen ykstyisellä.
Kelalta tuli korvauspäätös suhteellisen nopeasti. Korvauksen suuruutta on vaikea laskea mutta se on noin 20-30%.
lennu27

ViestiKirjoittaja susanna » 20 Elo 2010 13:21

Oikojahammaslääkäri ja kirurgi laativat mullekin lausunnon Kelaa varten, ja viime viikolla Kela-rouva soitti ja onnitteli kun oli tullut päätös että Kela korvaa oikomishoitoni viiden vuoden ajalta. Mä tuuletin tietysti onnessani että kohta on tilillä yli 2000 euroo! Mutta nyt se päätös tuli postissa, korvaus olikin reilut 300 euroo. Kela siis korvaa erityisin perustein (mulla hampaiden menettämisen uhka ja proteettisen hoidon mahdottomuus eriparisten leukojen takia) vahvistamastaan taksasta 60%, mikä tekee ehkä juuri ton 20-30% yksityisen hinnasta. Putosin siis korkeelta ja kovaa, vaikka onhan tämäkin parempi kuin ei mitään.
susanna

ViestiKirjoittaja MRM » 01 Helmi 2011 13:34

No hetkinen... minullahan on siis systeemi se, että oikomishoito tehdään yksityisellä- ja leukaleikkaus julkisella puolella. Leukakirurgilta saadun hoitosuunnitelman lopussa lukee lause "yksityispuolella tehtyyn oikomishoitoon voi tämän tyyppisessä tilanteessa anoa sairausvakuutuskorvausta". Mitä tämä tahtoo sanoa?

Minullahan on siis tilanne se, että sekä oikomishoito- että leukaleikkaus on todettu terveydellisestikin tarpeellisiksi, joten sikäli kelakorvauksen saaminen olisi lienee aivan perusteltua :?:
MRM

ViestiKirjoittaja susanna » 01 Helmi 2011 15:18

Mulla on aivan samanlainen tilanne; oikominen yksityisellä ja leikkaus julkisella puolella. Pyydä oikojalta lausunto Kelaa varten, kyllä säkin varmasti saat korvauksia oikomishoidosta.
susanna

ViestiKirjoittaja lennu27 » 03 Helmi 2011 20:38

No se kelakorvaus, jonka saat yksityisellä käymästäsi oikomishoidosta on kyseinen sairasvakuutuskorvaus. Kun leikkaus tehdään kunnnallisella puolella, niin maksat sen mitä kunnallisella yleensä maksaa poliklinikka maksu jne. Yksityisellä puolella leikattaessa, puhuttaisiin ihan eri summista tuhansista euroista.
lennu27

Paluu Oikomishoidot