Boooooring...

Tänne oikomishoitoon liittyvät keskustelut.

Boooooring...

ViestiKirjoittaja krooh » 12 Syys 2009 23:07

Välillä alkaa tulla uskon puute tässä oikomisessa tai oikeammin hammasrivistön siirrossa vastaamaan leikkauksen jälkeistä tilannetta. Minulla on tulossa alaleuan siirto n. 12 mm eteenpäin ja sitä valmistelevaa oikomishoitoa on nyt kestänyt n. 1½ v. Aluksi leikkauksen ajankohdaksi arvioitiin loppukesä-alkusyksy, mutta nyt näyttää, että joulukinkkua purraan vielä tällä nykyisellä raudoitetulla ja oudolla kalustolla ja leikkaus on vasta talvella 2010. Kolme kiristystä vielä ainakin edessä. Näyttää, että yksi rako alahampaissa ei ole pienentynyt sitten yhtään enää moneen kuukauteen. :|

Miten teillä muilla riittää (tai riitti) kärsivällisyys leikkausta valmistelevissa hoidoissa. Iskeekö koskaan tunne, että tämä ei pääty koskaan :?
krooh

Re: Boooooring...

ViestiKirjoittaja ninake » 13 Syys 2009 10:18

Mulla piti olla oikomista vuosi ja sitten leikkaus. Leikkaus on reilun viikon päässä ja oikomista takana 2 vuotta 3 kk, että se siitä aikataulusta. Hampaat ei kuulemma ole ihan vieläkään leikkauskunnossa, joten jniitä oiotaan ilmeisesti vielä kauan leikkauksen jälkeen...

Kyllähän tässä hermo alkaa menee näihin rautoihin, kun alkuperäisen suunnitelman mukaan niitä ei enää pitäisi olla mun suussa vaan pitäisi olla jo kaunis raudaaton hymy. Lisäksi tän reilun kahden vuoden oikomisen aikana raudat on tasa yhden kiristysvälin pysynyyt kiinni. Muulloin on aina irronnut ja ylimääräisiä käyntejä pelkkään uudelleen kiinnitykseen on ollut paljon. :evil:
ninake

ViestiKirjoittaja mankki » 13 Syys 2009 12:17

Hampaat on kyllä arvaamattomia. Harmi, että teillä ei oo menny aikataulun mukaan :| Toivotaan, että lopputulos on sitten todellakin kaiken vaivan arvoinen. :) Minulle arvioitiin 1,5-2 vuotta raudallista aikaa ennen leikkausta, mutta ovat oienneet noin vuodessa (hampaiden poiston takia ei uskallettu paljoa lupailla). Itse en ole rautoja paljoa ajatellut enkä miettiny kauanko joutuu pitämään. Siinähän nuo mukana kulkevat mietti niitä tai ei, eipä nuita välillä muistakaan.
mankki

ViestiKirjoittaja krooh » 17 Loka 2009 13:13

Homma etenee, vaikka välillä näytti että ei. Hammaskaaret alkaa olla valmiit. Yksittäinen yläleuan hammas on sekin saatu nyt ruotuun ja tällä viikolla laitettiin alaetuhampaisiin sellainen veto, että pitkään auki ollut väli on nyt ummessa :mrgreen: Alkaa siis kuitenkin näkyä valoa (= leikkaus) tunnelin päässä. Marraskuun alussa otetaan mallit hampaista ja varataan se kauan odotettu leikkausaika.
krooh

ViestiKirjoittaja Helena » 04 Marras 2009 10:12

Mullakin tuntuu aina vaihtelevan nuo arviot leikkauksen ajankohdasta. Viimeksi eilen kun kävin Kirralla. Mutta eipä mua paljon haittaa raudat - ajattelen vain lopputulosta. Ja nuorruin 10 vuotta kun sain nuo raudat koko ylähammaskaarelle ;) hammaslääkäri sanoi eilen, että oikomishoito voitaisiin toteuttaa nopeammassakin tahdissa, mutta aikuisilla nopean oikomisen riski on siinä, että hampaiden juuret eivät kestä ja hampaat putoilevat sitten rautojen poistamisen jälkeen.

Tsemppiä kovasti kaikille!! Kun ajattelee, niin koko tää ruljanssi rautoineen ja operaatioineen on koko elämää ajatellen tosi lyhyt aika. Ja ajatelkaa lopputulosta sitten kun voitte leväyttää kauniin ja valkoisen rivistön koko maailman nähtäväksi :)
Helena

ViestiKirjoittaja Nim » 24 Touko 2010 14:58

Itsellä on nyt oikomisjoitoa takana 3,5 vuotta ja loppua ei vielä näkyvissä. Leikkausaikaa ei ole sovittu (tai oli se jo sovittu mutta aina vaan tuntuu siirtyvän hamaan tulevaisuuteen). Täytyy sanoa, että nyt alkaa jo kärsivällisyys huveta kun tämä on vaan venyny ja venyny. Jos olisin alunperin tienny koko totuuden tästä touhusta niin en olisi aloittanutkaan. Nyt on jo niin kauan menty, ettei paljon järkeä lopettaa... Kärsivällisyyttää toivotaan.
Nim

Paluu Oikomishoidot