Separointi?

Tänne oikomishoitoon liittyvät keskustelut.

Separointi?

ViestiKirjoittaja Smile? » 09 Marras 2009 13:46

Separointi ilmeisesti tarkoittaa hammasvälien suurentamista, että saadaan renkaat? Tehdään kuminauhoillako? Siis tuleeko ne kuminauhat hampaiden ympärille? Vai miten? En osaa yhtään hahmottaa. Näkyykö ne? Sattuuko?

Ensi viikolla olis separointi...
Smile?

Re: Separointi?

ViestiKirjoittaja telaketju » 09 Marras 2009 14:37

Moikka,

Separoinnissa laitetaan pienet kumirenksut pystyasennnossa hampaiden väliin, ei siis ympärille. Ne levittävät hammasvälejä niin, että niihin saadaan oikomiskojeiden kruunut laitettua. Minulle oikoja sanoi, että separointi saattaa olla kivuliaimpia vaiheita hammashoidossa, mutta missään nimessä sitä ei kannata säikähtää, ennemminkin ottaa positiivisena asiana ("tämä on pahin juttu, joten no worries"). Kumirenksut näkyvät jos niitä osaa katsoa (riippuu tietysti missä ne ovat, itselläni takana), joten kosmeettinen haitta niistä on pieni. Itse koin suurimmaksi ongelmaksi syömisen, kun sain jännätä lähtevätkö kumit lipettiin. Eivät lähteneet. Tämä siis mun henkilökohtaisena ymmärryksenä ja kokemuksena asiasta.

Ei kannata murehta separointikumeja, ne on helppo nakki.

Edit: Vielä painotan sitä, että itselläni separoinnista on noin 1,5 vuotta, ja en ainakaan muista sitä mitenkään erityisen kivuliaana aikana.
telaketju

ViestiKirjoittaja Smile? » 09 Marras 2009 14:49

Kiitti kovasti, telaketju.

Tuo selvensi asiaa kovasti. Luultavasti mullakin tulee nuo renkaat taakse, koska liikkeelle lähdetään takimmaisten hampaiden kallistusta muuttamalla. Torkkaamalla siis. Joku kidutusvehje vissiin tulee sitä varten suuhun noin neljäksi kuukaudeksi...
Smile?

ViestiKirjoittaja mankki » 09 Marras 2009 17:30

Oli todellakin kivulain vaihe ainaki mulla tähän mennessä (kuitenki yks leikkauskin jo käyty...). Samalla kerralla kiristettiin yläkaaren raudat sekä laitettiin erittäin ahtaisiin hammasväleihin alas nuo separointikumit heinäkuussa 2008. Seuraavana aamuna meinasi itku päästä, kun piti töihin lähteä. No Burana 800mg auttoi sen verran, että saattoi jotain puhua ilman tuskanirvistyksiä. Eivätpähän lähteneet kovin helposti poiskaan tiukasta hampaiden puristuksesta ;) Mutta se on vain muutaman päivän juttu ja jos ei ole niin ahtaita hammasrivejä kuin mulla, niin ei tuntune niin pahalta.
mankki

ViestiKirjoittaja Tiina » 09 Marras 2009 23:31

Kyseessä on tosiaan pienen pieniä kumirenksuja, jotka taitetaan kahtia ja vedetään kahden hampaan väliin. Sain mukaani muutaman ylimääräisen renksun, että voin tarvittaessa itse vetää uudet tilalle jos vanhat irtoaa jostain syystä.

Tiukoissa hammasväleissä tuo on viikon kestävä kidutus. Itselläni viikon loppupuolella hammasvälit olivat sen verran arat että pysyin suosiolla pehmeissä ruoissa ja säännöllisessä lääkityksessä.
Ylähampaani ovat teininä käyneet tuon saman kidutuksen jo kertaalleen läpi, joten niillä ei ollut mitään hätää. Alahampailla olikin sitten sen verran tuskallista että...

Mutta oli se kyllä sitten autuas olo kun noista kuminauhoista pääsi eroon.
Tiina

ViestiKirjoittaja Niini » 11 Marras 2009 00:09

Hei

Mulla separointivaihe oli puolitoista kuukautta sitten. Samana iltana kun kumpparit tuli, tunne oli enemmän outo kuin kivulias. Kun olisi unohtanut neljä xl kokoista hammaslankaa takakampaiden väleihin. Seuraavana aamuna tähän oli tottunut niin että se tunne hävisi. Kipu tuli siis tässä vaiheessa tilalle kun hampaita oli tyrkitty jonkin aikaa. Kipu kyllä väheni koko ajan mutta varsinaisten rautojen laitto viikkoa myöhemmin oli helpotus. Takahampailla ei sillä viikolla voinut purra. Kun vaihdettiin rautoihin takahampaat palautuivat pian, mutta tilalle tuli rautojen aiheuttaman kipu etuhampaisiin. Mutta koko ajan oli onneksi jotain hampaita jotka pystyvät banaanin pureskeluun. Nyt rautdoista ei enää ole mitään kipuja ja viimeisin kiristyskin aiheutti vain parin päivän kipuilun.
Niini

ViestiKirjoittaja pink » 21 Marras 2009 00:57

Heipsan!

Itselläni on noista separointirenksuista jo hieman aikaa. Hammasvälit olivat itselläni melko löysät, joten kokemus ei ollu kovinkaan kivulias. Oikeastaan yksi hammasväli oli jopa niin löysä, että yksi renksuista upposi ientaskuun ja aiheutti tulehduksen. Jouduin lähtemään lauantaiyönä yksityiselle poistattamaan renksun (missä siis kesti ehkä 10 sekuntia ja lasku oli useamman sadan euron suuruinen) koska kunnalliselta puolelta sanottiin että "vaiva on niin mitätön" etteivät he olisi ottaneet minua vastaan. (Soitin siis sinne ensin.) Niin ja kelahan korvasi operaatiosta noin kaksi euroa.

Toivottavasti separointisi sujuu kommelluksitta! : )
pink

ViestiKirjoittaja KTanner » 31 Maalis 2010 16:53

Moi
Separointi on täälläkin menossa parhaillaan. Ensimmäisenä päivänä ei oikein mitään oireita ollut. Ihan kuin olisi jäänyt vähän isommat ja sitkeämmät lihanpalat hampaiden väliin. Vuorokauden päästä alkoi hampaat hieman kipeytymään. Nyt separointia on kestänyt viikon, eikä ne juurikaan tunnu, muutakuin syödessä. Hammasvälit oli melko tiukat ja hankala saada kumit väliin.
KTanner

ViestiKirjoittaja Smile? » 08 Huhti 2010 18:15

Separointi oli ihan piece of cake. Pientä kipeytymistä oli, muttei edes sen verran, että olisi särkylääkettä ottamaan.

Nyt on jo teleketjut koko ylähammaskaaressa ja ennen kesää myös alhaalla.
Smile?

ViestiKirjoittaja viu » 05 Elo 2011 13:03

Itse sain separointikumit yläkuutosten molemmin puolin eilen ja ihan helppo homma. Varsinaisista kivuista en edes puhuisi, sellaista pientä hellänä olon tunnetta vain noissa ympäröivissä (taka)hampaissa jos koettaa jotain kovempaa syödä. Mieluummin kuitenkin valikoi vähän pehmeämpiä ruokia... eniten tulee varottua (ainakin näin alkuun) sitä etteivät kumirenksut vain lähde tuolta syömisen yhteydessä liikenteeseen.

En kyllä muista että aiempien oikomisien yhteydessä olisi mitään separointeja ollut vaikka suussa etenkin kakarana oli monenmoista viritelmää renkaineen. Tosin ehkäpä olen vain unohtanut.
viu

Seuraava

Paluu Oikomishoidot