Leikkaus lähellä täälläkin

Tänne itse leikkaukseen liittyvät keskustelut.

Leikkaus lähellä täälläkin

ViestiKirjoittaja Pamely » 28 Elo 2011 20:32

Eli mulla pitäisi vihdoinkin olla (oikeasti) leikkaus 21.9. Piti olla jo viime joululomalla, ja sitten luvattiin kesäkuuksi, ja nyt sitten ihan oikeasti pitäisi olla ensi kuussa. Opiskelut nyt kärsii ajankohdasta, mutta en ota riskiä siirtämällä:)

Mulla hampaita oijottu 10 vuotta ala-asteelta alkaen, kunnes luovutettiin kun leuka vaan ei lakannut kasvamasta. Tuloksena siis alapurenta. Nyt pari vuotta ollut raudat leikkausta varten. Alkuperäinen suunnitelma oli leikata sekä ylä-että alaleuka, ja siirtää samalla poskia. Kirurgin ja plastiikkakirurgin vaihduttua suunnitelma yksinkertaistettiin ja nyt leikataankin vain yläleuka (n. 5mm eteen) ja samalla nenää ja postionteloita.

Itse leikkaus ei operaationa pelota yhtään ainakaan vielä, mutta lopputulos pelottaa. Tykkään naamastani juuri tällaisena, ja pelottaa että loppuelämäni katson peiliin ja kadun että tuli leikkaukseen mentyä ja pilattua nätti nassu:) Ehkä se pitää vain luottaa. Menen leikkaukseen siis ihan puhtaasti terveyssyistä, mulla on jatkuvasti kamala päänsärky, ja lisäks tietysti kaikki syömis- ym ongelmat joista varmasti kaikilla täällä on kokemusta. Kirurgi kyllä puhui, että päänsäryn loppumista ei voi taata :S Lisäksi mulla leikataan myös nenää samassa leikkauksessa, koska hengittäminen ei onnistu nenän kautta, ja ilmeisesti myös poskiontelot, koska on jatkuvia poskiontelontulehduksia. Toivottavasti siis näihin terveysongelmiin saisi helpotusta, ja naama ei muuttuisi ainakaan pahemmaksi:)
Pamely

Re: Leikkaus lähellä täälläkin

ViestiKirjoittaja raila » 28 Syys 2011 16:42

Mitä Pamely sulle kuuluu? Olitko jo leikkauksessa ja mikä on kunto? Olis kiva lukea kuulumisia jos/kun jaksat kirjotella tänne :)
raila

ViestiKirjoittaja Pamely » 29 Syys 2011 15:32

Leikkaus oli 21. pvä aamulla ja kaikki on mennyt ihan ok. Yhden yön olin sairaalassa ja sen jälkeen heitettiin pihalle. Naama on vieläkin vähän turvonnut ja posket vihreänä mustelmista. Toinen puoli naamasta on edelleen kokonaan tunnoton, toisella puolella tunnotonta on enää vain huulet. Kipuja on alkanut tulla vähitellen haava-alueelle ja tuntevalle puolelle varsinkin nenän pieleen. Olen edelleen huolissani siitä, että nenä on pystyssä, ja siitä, että näytän omasta mielestäni ihan joltain kuonoapinalta, Elän toivossa että naamasta tulee hyvä, tällähetkellä kaduttaa ja on ikävä vanhaa nassua :) Huomenna on ensimmäinen jälkitarkastusaika, saa nähdä mitä kirurgi on mieltä. Olen jo ilman lupaa syönyt kaikkea pientä pureskelua vaativaa kuten makaronia, vaikka sanottiin että saa syödä vain sellaista mikä menee pillillä alas. Paino pudonnut viikon aikana 3,5 kg vaikka olen yrittänyt kamalasti syödä, ei vain oikein ruoka maistu ja alkuunsa olin niin tarkka tuosta pilli-säännöstä etten edes oikein keksinyt mitään kunnon ruokaa syötäväksi, ja ne mitä keksin oksetti jo ajatuksena niin paljon ettei tullut tehtyä.
Pamely

ViestiKirjoittaja Pamely » 01 Loka 2011 01:23

Ensimmäinen jälkitarkastus oli, ja selvisi että mulla on yläleuka irroitettu paljon ylempää kun normaalisti että on saatu poskiakin siirrettyä, ja hermo on ollut taas poikkeuksellisen alhaalla, ja tästä syystä hermo on vaurioitunut, ja tästä johtuu se, ettei puolessa naamassa ole tuntoa. Lääkäri ennusti, että suurin osa tunnosta kyllä palaa, mutta menee ainakin 1-3 vuotta. Osa saattaa jäädäkin tunnottomaksi.

Yhteen purressa mulla osuu yhteen vain yksi hammas, sain oikojalle ajan parin viikon päähän, jolloin ilmeisesti hiotaan se hammas pienemäksi ja purennan pitäisi tulla kuntoon. Lääkäri ja oikoja myös totesivat, ettei varmaan kauaa tarvitse enää kiinteitä rautoja pitää, että purenta on niin hyvä että alle puolessa vuodessa voi varmasti siirtyä muihin vekottimiin.
Pamely

ViestiKirjoittaja viu » 01 Loka 2011 18:46

Kuulostaapa ikävältä tuo hermon vaurioituminen. Jos kerran lääkärikin on leikatessaan huomannut, että nyt otti osumaa, niin eipä siihen kai pahemmin sanomista enää ole. Mutta toivotaan parasta paranemisen suhteen ja paljon tsemppiä sinne! Kuva
viu

ViestiKirjoittaja Pamely » 02 Loka 2011 02:51

Juu eipä sille varmasti mitän olisi mahtanut, mutta olisi tietysti ollut ihan mukava kuulla asiasta heti leikkauksen jälkeen tai kotiutuessa eikä vasta 1,5 viikon päästä ja silloinkin niin että itse joutuu asiasta kysymään :) Muitakin ihmeellisyyksiä on kyllä tuon sairaalan/osaston kohdalla ollut niin paljon etten jaksanut enää edes yllättyä. Positiivista on se, että tämän kokemuksen myötä osaan ehkä itse toimia monissa asioissa paremmin valmistuttuani sairaanhoitaja opinnoistani.

Kiitos tsempeistä:) itsekin alan pikkuhiljaa luottaa että ehkä lopulta tulos on ihan hyvä. (Meikkasin eilen ensimmäistä kertaa kunnon bilemeikit vaikka yksin kotona hengasinkin. Ajattelin, että naama näyttää varmasti senkin takia kamalalta kun mulla on normaalisti aina meikit ja hiustenpidennykset ja päivävaatteet jne. ja nyt olen pari viikkoa laahustanut ilman meikkiä yövaatteissa ja lyhyellä kampaamattomalla tukalla. Ja kyllä se totta olikin. Heti kun laittoi meikkiä naamaan niin näytti taas enemmän omalta itseltään hetken ja tuntui, että kyllä se tästä vielä iloks muuttuu:) Suosittelen kaikille!)
Pamely

ViestiKirjoittaja Pamely » 04 Marras 2011 14:48

Tännä oli taas jälkitarkastus. Kaikki iha hyvin, ylähuuli edelleen tunnoton, ikeniin tunto ei kuulemma koskaan palaakkaan. Mulla on leikkauksen jälkeen vihlonut ulkoilma tosi ikävästi nenään ja tänään kun kysyin lääkäriltä niin johtuu luultavasti siitä, että mulla on levyt ruuvvattu liian lähelle nenää. Voi siis olla että niitä pitää myöhemmin poistella. Pelottaa vaan tuleva talvi, kun jo + 10 asteessa vihloo niin perkeleesti. Puolen vuoden päästä siis seuraava aika ja tilannetta katsellaan.

Maanantaina on taas oikojalle aika ja luultavasti pääsen kumilenkeistä ja koukuista eroon. Oikoja sanoi viime kerralla, että jos ei ennen joulua niin ainakin ennen pääsiäistä saisi kaikki raudat pois :P
Pamely

ViestiKirjoittaja Pamely » 07 Marras 2011 17:02

Tänään poistettiin koukut ja kuminauhat ja purenta on kuulemma jo täydellinen, eli raudat pois 15.12 kun oli ekat vapaat ajat :D Ennen joulua siis jo raudat pois. Oikoja oli ihan ihmeissään miten on näin nopeasti purenta kunnossa, mutta mikäs siinä, ei mua ainakaan haittaa :) Nyt sain jo kevyet ja sirot langat ja tosiaan ilman koukkuja, ja suu tuntuu tyhjältä :)
Pamely

ViestiKirjoittaja Pamely » 17 Joulu 2011 03:35

Nyt on kaikki kiinteet raudat ollu pari päivää pois, ja hampaat on ihanat <3 nyt pidetään tätä kauheeta kitalakihöskää muutama kuukausi 24/7 ja sitten siirtyy yökäyttöön. Tunto palautunu koko naamaan, yläikenet vielä tunnottomat mitä ei kyllä huomaa kun hampaita pestessä, ja kuulemma melkein kaikilla jääki tunnottomaksi. Nenäkään ei enää vihlo ulkoilmassa, eli ei varmaankaan tarvi ruveta leikkeleen levyjä ja ruuvveja pois. Kaikki siis erittäin jees tällähetkellä :)
Pamely

ViestiKirjoittaja Smile? » 19 Joulu 2011 16:13

No hienoa!!

Olis kiva nähdä kuvia, jos sulla on matkan varrelta sekä valmiista lopputuloksesta.

Munkin pitäis saada aikaiseksi pistää noit kuvia..
Smile?

Paluu Leikkaus