hammas operaatio alkaa

Täällä voi kertoa omasta sairaushistoriastaan ja kuulumisia omasta leukaoperaatiosta.

Re: hammas operaatio alkaa

ViestiKirjoittaja susanna » 22 Helmi 2012 10:13

Mulla on nyt kolme viikkoa yläleuanleikkauksesta. Viikko sitten kävin kirurgin tarkastuksessa, eikä niitä tikkejä poistettu, kun ovat kuulemma itsestään sulavat tikit. Tosi hitaasti ne kyllä häviää kun vieläkin ovat paikallaan..
Mulla kans tuntuu aamut olevan kipeimpiä, ja turvotusta on vieläkin eniten aamuisin. Särkylääkettä ei tarvi ottaa enää muutoin kuin jos on enempi jalkeilla ja liikkeellä.
Hampaita oon nyt viikon verran varovasti harjaillut, kun apteekista löysin tosi pienen ja pehmeen vauvaharjan.
Toipumisia!
susanna

ViestiKirjoittaja myhanlee » 22 Helmi 2012 22:44

Kiva kuulla että niiden tikkien pitäisi kuitenkin jossain välissä itsestään sulaa. Näyttävät vaan niin mahdottoman vahvalta/leveältä. Huomenna tulee kuluneeksi 2 viikkoa eikä yksikään tikki ole vielä sulanut. Irronnut kyllä :) Niistä ohuemmalla langalla tehdyistä lisä tikeistä yksi kyllä jo eilen suli/ irtosi.
Särkyjen suhteen olen melko hyvällä mallilla. Pärjäisin varmaankin ihan ilman mutta pieni pelko vasemman puolen suhteen on saanut minut ottamaan buranan aamuin illoin. Sille puolen nimittäin näkyy turvotus palanneen :( Poski on hyvin paljon turvonnut suuhun sisään päin ja ihan mukavasti pullottaa uloskin päin. Pyörähdin tuossa tänään firmassa katsomassa onko siellä kaikki ok, ja sain työtekijöiltä kohteliaita kommentteja. Oikea puoli näyttää kuulema tosi hyvältä :lol: Vasen sitten ei taida ihan niin hyvältä näyttää. Tietenkin sillä puolen paraneminenkin on hitaampaa vanhojen vaivojen takia. Antibiootti kuuri on yhä päällä ja kestää sopivasti perjantaihin jolloin tapaan taas kirurgin.
Mä ostin jo ennen leikkausta marketista vauva hammasharjan. Sairaalasta sain ohjeeksi harjata varovasti ilman hammastahnaa. Niitä hampaita joihin harjalla pääsee, olen kyllä varovasti harjaillut. Alahampaiden suunsisus puolelle harja ei vielä taivu ja sen tuntee. Hampaat tuntuu kyllä likaiselta. Sitä purskuttelua olen ohjeiden mukaan jatkanut vaikkakin aine on jo värjännyt kielen kauniin mustaksi.
Että näillä eväillä eteenpäin sanoi mummo lumihangessa! Mistä puheen , kerrankin vältin ne työt kokonaan :D
myhanlee

ViestiKirjoittaja MRM » 23 Helmi 2012 11:47

Muistan omasta viisurioperaatiosta, että sillon myös pari tikkiä sulasi tavallaan irti, eli keräilin suusta niitä solmuja sitten - osa puolestaan suli ihan paikalleen (niitä taisi olla kahdessa kerroksessa silloin, lieköhän nytkin kun kuitenkin haavat on paljon isommat?). Mutta tosiaan eiköhän nämä suussa olevat jutut ole nyt ihan sulavaista sorttia :)

Kirjoittelehan sitten millaiset ensimmäisen kontrollikäynnin kuulumiset oli, laittoivatko suuhun kumppareita jne. :)
MRM

ViestiKirjoittaja myhanlee » 25 Helmi 2012 12:33

Kontrolli takana. Näyttää kuulema tosi hyvältä :) Haavat on ummessa ja purenta hieno. En siten tarvitse niitä kuminauhoja tahi muitakaan härpäkkeitä. Viime kädessähän näistä kuitenkin päättää oikoja jonka tapaan 13.3. Poskien sisäpintojen kanssa on kuitenkin yhä ongelmia. Ne kun on tuolla hampaiden välissä. Kirurgi teki siinä sitten päätöksen että hiotaan vähän kaikkia neljää takimmaista hammasta. Ja mä istuin siinä penkissä että mitä, häh?? Nytkö?? Joo, nyt. Ei ollu helppo homma. Suu ei aukee ja hermoa vihloo :( Tuumas se lääkärikin että onhan tämä aika rankka toimenpide 2 viikkoa leikkauksen jälkeen mutta muuta keinoa ei ole. Niinpä mä urhoollisesti kestin. Ja auttohan se. Heti huomasin että takahampaiden luo tuli tilaa. Tänä aamuna kuitenkin taas heräsin posket purtuna. Tätä se lääkäri epäilikin että teen sitä öisin. Melkein voisin arvata että oikoja tulee tarjoamaan minulle jotain yökisko juttua. Oikeastaan taidan sitä pyytää itsekin.
Turvotusta näkyy ulospäin enää vasemmalla. Ja loppu on suun sisällä. Vasen leukanivel kenkkuilee. Eilisessä operaatiossa se kävi pois paikaltaan ja hoitaja laittoi sen takaisin. Vähän se on yhä arka. MUTTA, tänään on mun eka pilleritön päivä!! Wuhuu. Antibiootit loppu eilen ja kun en noita särkylääkkeitäkään enää tarvitse. Aika hieno fiilis.
Nyt on kyllä sellainen olo että tätäkö mä niin paljon pelkäsin ja jännitin? Luulin että tämä olisi paljon pahempaa. Onneksini kaikki on kuitenkin mennyt niin hyvin kuin vain voi. Ainoa asia mikä harmittaa on tämä purukielto. Aah, maailmassa olisi niin paljon ihania ruokia. Mutta mä aioin kestää. Mitään en pure ennenkuin 6 viikkoa on täynnä. Tän opin kantapään kautta vuosi sitten kun viisaudenhampaan poiston takai oli sama ohje. Enkä uskonut ja sain leukaani hiusmurtuman joka aiheutti tulehduksen.
Muuten, eilen pesin vihdoista viimein hampaani ihan hammastahnan kanssa. Perhettä vähän nauratti että miten joku voi olla noin onnelinen hammastahnasta :lol:
myhanlee

ViestiKirjoittaja myhanlee » 01 Maalis 2012 12:13

3 viikkoa toipumista takana. Muutoin menee hyvin mitä nyt tuo hermo vihloo leuassa. Tuntoa ei ole alahuulessa eikä leuassa. Tai tavallaan kai on kun noin kipuilee. Ota tuostakin selvää :) Huulessa välillä mukavasti kihelmöi kyllä. Leuka ei kestä kylmää lainkaan silläpä aika kuluu sisällä. Hetken kun on ulkona niin vähän ajan päästä sen kyllä tuntee. Valtava, vihlova kipu valtaa koko leaun :(
Tikit on paria lukuun ottamatta sulaneet. Poskien turvotus ei näy enää ulos päin mutta tuntuu kyllä suun sisällä. Edelleen posket jäävät todella pahasti takahampaidenn väliin. Se niiden hiominen ei sitten auttanutkaan. Harmi. Varsinkin vasen puoli on todella huonossa kunnossa. 13 pvä oikojalle, katsotaan onko sillä ehdotuksia poski ongelmaan. Ja jos se vaikka nuo leikkauskoukut poistaisi. Toivoa on :P
Vähän tuntuu tuo leuan asento olevan hukassa. Jotenkin huomaan että yritän etsiä vanhaa tuttua purentaa, vaan eihän se onnistu. Kieli vaeltelee sitten pitkin suuta ja yrittää päättää mihin se asettuisi. S-kirjain pitää näköjään kanssa opetella uudestaan.
Mutta, jos ei mitään kummempaa ilmene niin johan tästä töihin joutaa. Jos 14 pvä vaikka :) Ja talokin valmistuu, muuttoon 8 viikkoa. Täytyy yrittää silloinkin kuitenkin vielä muistaa leukaa varoa.
Purrut en ole vieläkään mitään, ihan mössö linjalla mennään (yäk, täytyy välillä sanoa) vaikkakin olen kokki, niin ei mielikuvitus nyt oikein jaksa ideoida itselleni uusia ruokia.....
myhanlee

ViestiKirjoittaja Tiina » 01 Maalis 2012 21:13

Tuo kylmä ilma alkaa kuulostamaan siltä että ehkä minun pitäisi olla onnellinen leikkauksen lykkääntyessä koko ajan.
Tiina

ViestiKirjoittaja MRM » 02 Maalis 2012 21:55

Kirjoitettiinkos sulle myhanlee sairaslomaa minkä verran, 4 vai 5 viikkoa?

Onpa tympeä homma tuon kylmänarkuuden kanssa, nyt kun kelitkin alkaa olla talven parhaat :/ Auttaako mitään vaikka suojaa leuan hyvin?
MRM

ViestiKirjoittaja myhanlee » 03 Maalis 2012 19:29

Hei vaan taas :D

4 viikoa ja pari päivää päälle kirjoitti lääkäri saikkua eli 9.2 (leikkauspvä)-11.3. Mut mä kun oon yrittäjä niin niin... heh, käytännön töistä oon kyllä pysyny pois mutta paperi hommat on pakko hoitaa. Ja kun mulla on 13.3 oikojalle meno niin siihen asti pysyn työpaikalta pois. Eli 14 pvä ajattelin duuniin palata.
Paraneminen etenee omaa tahtiaan, on parempia ja huonompia päiviä. Poskien sisäpinnat on nyt se pahin ongelma hermon lisäksi. Tänään taskulampulla suuhuni tiirailin ja täytyy sanoa ettei näky ollut kaunis. Paitsi että olen poskeni purrut niin nuo takahampaiden sormuksissa olevat koukut on uponneet ihoon kokonaan. Poskissa siten ihan reiät... Huokaus. Nyt tässä tuumin kestänkö kipua 13 pvä asti vai soitanko jo aiemmin Ouluun. Särkylääkkeitä syön yhä noiden poskien takia. Suu tuntuu inhottavan "kankealta" tunto ongelmien takia. Hermo tosiaan tekee sellaista sykkivää kipua joka kohdistuu leuan kärkeen pahiten. Kylmää se ei siedä, ei vaikka kuinka liinalla suojaisi. Hetken voi ulkona olla. Mutta kunnon ulkoilua en edes uskalla ajetella. Tiivisti on kaulaliina leuan edessä jo matkalla sisältä autoon ja autosta esim kauppaan. Kyllä nyt kun asteita on +2 ja aurinko paistaa niin etukuistilla kesti kahvin verran olla :)
Eipä sillä niin, muutenkin tiesin että tämän talven laskettelut on laskettu. Ihan jo kaatumisriskin takia. Samasta syystä lapset saa olla pulkkamäessä ilman äitiä. Pääsiäinen mennään heilan kanssa Kajaaniin. Se pääsee vuokattiin laskemaan ja minä voin käyttää sen ajan kylpylässä loikoiluun. reilua, kumpikin saa jotain kivaa.
Mutta kunnon ruokaa on kyllä ikävä. Eilen himo yltyi taas ihan mahdottomaksi ja laitoin palan vaaleaa leipää suuhuni :roll: Noh, pieni koe puraisu takahampailla ja leipä sai mennä. Ei ollut kalusto siihen valmis. Eli uskotaan lääkäriä ja jatketaan soseilla. Välillä koen pieniä katumuksen hetkiä jotta miksi tähän ryhdyinkään mutta kun peiliin käy irvistämässä niin taas jaksaa. Hampaat on kohdillaan ja mulla on leuka :D
myhanlee

ViestiKirjoittaja viu » 03 Maalis 2012 19:31

Itse muistan viime talvelta, kun hermovaurio oli pahimmoillaan viisurileikkauksen jäljiltä, että ulkoilu oli tosiaan aika ärsyttävää. Kylmä tuntui tositosi kylmältä ja välillä sitä ihan oikeasti pelkäsi saavansa jonkun paleltuman. Ihan pakko oli suojata se alaleuan puolisko ulkona ollessa kaulurilla tms. (kypärämyssy oli aika hyvä). Kevään tullessa tuntokin palaili ja muistan senkin, että kesällä auringossa oleilu sai leuan hassusti kutiamaan...

Toivottavasti olisi sinullakin ohimenevää. Ikävältä kuulostaa, jos oireilee ihan selvänä kipuna eikä "vain" lisääntyneenä kylmyyden tunteena. Tsempitykset!
viu

ViestiKirjoittaja MRM » 13 Maalis 2012 15:33

Minkäslaiset oli ensimmäisen leikkauksen jälkeisen oikojakäynnin kuulumiset? :)
MRM

EdellinenSeuraava

Paluu Käyttäjien operaatiot