Mankin taival

Täällä voi kertoa omasta sairaushistoriastaan ja kuulumisia omasta leukaoperaatiosta.

Mankin taival

ViestiKirjoittaja mankki » 05 Helmi 2009 00:01

Hampaitani on oiottu nuoruusiässä 90-luvun lopussa QH:lla sekä puhuttu leikkauksesta, mutta pienen kunnan resurssit loppuivat kesken. Nyt hakeuduin uudella kotipaikkakunnallani Oulussa hammaslääkäriin oikomistarpeen kartoitukseen keväällä 2007. Monen mutkan jälkeen pääsin kunnalliseen hoitoon sisälle diagnoosina:

K07.01 Alaleuan suurileukaisuus
K07.10 Leukojen asymmetria
K07.25 Etualueen ristipurenta
K07.30 Hampaiston ahtaus

Syynä mm. perinölliset syyt (leukanivelten erinopeuksinen kasvu, äidilläni sama ongelma, tätä esiintyy myös kotiseudullani tietyllä alueella), yleinen kropan kierous (skolioosi; keho pyrkii itse tasaamaan epätasapainon kasvaessaan) ja ties mitä muuta lääkärikieltä ;)
Oireina oli leukojen avautumisen jäykkyyttä (suu ei hirveästi avaudu ilman, että leukanivel vasemmalla menee pois paikoiltaan; suu aukeaa maksimissaan 44mm, mut silloin naksahtaa ja se myös tuntuu hyvin ilkeältä), leukanivelet ovat välillä hieman kipeät eikä esim. ruisleivän syöminen ole helppoa sekä ulkoinen haitta on todella erottuva ja itsetuntoa haittaava (alaleuka menee selvästi kieroon toiselle puolelle, kasvojen pitkä ja kapea muoto vain korostaa tätä). Hampaat eivät myöskään osu kovinkaan hyvin yhteen keskenään enkä esim. meinaa saada purtua meetvurstiviipaletta leivän päällä poikki (muistan aina harmitelleeni koulussa, etten saa hampailla ompelulankaa poikki :D).

Homma eteni viisaudenhampaiden poistoilla loppusyksystä 2007. Toukokuussa 2008 sain kuulla hoitosuunnitelman: 2-2,5 vuotta kiinteillä kojeilla oikomista sekä molempien leukojen leikkaus. Suostuin sen suurempia miettimättä, sillä varsinkin asymmetria on haitannut elämääni kohta kymmenen vuotta ja kun vihdoin pääsin hoitoon, en nähnyt syytä kieltäytyä. Ennen juhannusta poistettiin yläviitoshampaat.

Heti juhannuksen jälkeen sain osaraudat ylös vetämään pienemmäksi valtavia hammasrakoja, jotka tulivat hampaiden poiston jälkeen. Heinäkuussa hiottiin alahampaita ja laitettiin kokonainen kaari alas. Marraskuussa 2008 tuli kokonainen yläkaari osakaarien tilalle. Tammikuussa 2009 alakaari leikkauskunnossa, mutta yläkaari vaatii vielä useita kuukausia. Mahdollisesta leikkausajankohdasta ei ole ollut mitään puhetta.
mankki

Re: Mankin taival

ViestiKirjoittaja mankki » 23 Maalis 2009 23:16

Hyvin etenee meikän operaatio. Tänään kävin taas oikojalla kiristyksellä ja niin hyvin ovat hampaat antaneet periksi, että lääkäri epäili leikkauksen olevan syksyllä, ehdottomasti kuitenkin tämän vuoden puolella vielä. Vähänkö aika on mennyt äkkiä, ei ole vuottakaan olleet raudat suussa! Ja muistan niiden aukkojen olleen valtavat heti hampaiden poiston jälkeen ja nyt puhutaan ihan 0,9-1,8 mm enää 8-) Vois olla jopa toiveita, että kiskoja ei enää olisi vuoden päästä :D No ei piä kuitenkaan mennä asioiden edelle :)
mankki

ViestiKirjoittaja mankki » 23 Touko 2009 12:08

Eilen näin ensimmäisen kerran kirurgini Vesa Kainulaisen, joka oli hyvin jämptin oloinen sekä positiivisin mielin tulevan lopputuloksen suhteen. Leikkausaikaa koetetaan saada syyskuun puoleen väliin ja siihen mennessä viimeiset liian suuret hammasvälit oiotaan umpeen sekä koetetaan saada mahdollisimman suuri alaleuan ylipurenta, jotta leikkauksessa olisi parhaat mahdolliset lähtökohdat. Kirurgi arvioi leikkauksen kestoksi 2,5 tuntia, mikä tuntuu minusta tosi nopealta verrattuna siihen, mitä kaikkea aikovat tehdä.

Alustavana leikkaussuunnitelmana on siirtää alaleukaa 5mm vasemmalle ehkä hieman kiertäen ja lyhentäen (epäsymmetrian korjaus) ja lisäksi leikataan yläleukaa, joka on minulla oleellisesti pienempi kuin alaleuka. Yläleukaa leikataan aika ylhäältä ja siirretään alas ja eteen. Lisäksi kirurgi puhui jotain ylähuulen "uudelleenmuotoilusta" jonkin lisäosan avulla sekä mahdolllisesta korjauksesta vinoon nenääni. Tarkemmat suunnitelmat varmistuvat sitten lähempänä leikkausta.
mankki

ViestiKirjoittaja Hanna » 23 Touko 2009 16:16

Onnittelut taipaleen etenemisestä!

Kauhean paljon sulle tehdään ja todella lyhyessä ajassa! Mulle tehtiin ylä- ja alaleuansiirto ja siihen meni yli 8h. Nenää ja huulta pitäs vielä korjata, mutta katselen niitä myöhemmin. Kirurgikin sanoi, että nenää voidaan laittaa aikaisintaan 6kk leikkauksesta koska muuten olisi liikaa luutumista.. Minun ylähuuli on ollut aina vino (halkion takia) mutta nyt se paljastaa etenkin toisesta sivusta kauniisti raudat :). ehkä vuoden - puolentoista päästä käyn korjauttamassa. Vaikka nyt raudat näkyy koko ajan toiselta sivulta, niin miehestäni näin on parempi kuin ennen jolloin hymyillessä ei paljastunut kuin kulmahampaat, muutoin huulet pysyivät yhdessä :D.

Hanna

ViestiKirjoittaja mankki » 24 Touko 2009 12:56

Itsellä on nyt jo aika mahtava alaleuan ylipurenta väliaikaisena riesana (ei ole koskaan ennen ollut) ja hymyillessä näyttää vähän erikoiselta, kun alahuuli on niin edessä ja näkyvät ylähampaat niinku vähän piilossa taaempana. Lisäksi hampaat osuvat nyt yhteen lähinnä toiselta sivulta, toiselta sivulta voi hampaiden ollessa yhdessä työntää kielen ulos, kun kaarien väliin jää niin iso rako :D Mut väliaikaistahan tämä on, hammasrivit itsessään ovat kuitenkin jo ihanan suorat :)
mankki

ViestiKirjoittaja mankki » 03 Heinä 2009 13:11

Leikkausaika on sovittu maanantaiksi 21.9.2009. Sitä ennen vielä yhdet kiristykset kaariin, muottien otot ja splintin kokeilu edessä.
mankki

ViestiKirjoittaja mankki » 22 Elo 2009 09:03

Nyt alkaa jo vähän jänskättää, kun tajuaa tilanteen todella olevan edessä kuukauden päästä. Ensi keskiviikkona 26.8. otetaan muotit splinttiä varten sekä laitetaan leikkausta varten jo koukut. Kiva lähteä niitä esittelemään Budapestiin viikon lomareissulle :D Tuolla käynnillä sovitaan myös terveydenhoitajan kanssa verikokeiden otot ja muut systeemit, mitä se mulle nyt sitten ikinä tekeekään. 17.9. on vuorossa splintin sovitus ja oletettavasti kirurgin tapaaminen. Mutta positiivisin mielin kuitenkin täällä ollaan, on tätä niin pitkään ootettu.
mankki

ViestiKirjoittaja ninake » 25 Elo 2009 16:23

Mäkin sain jo leikkaus ajan 23.9, joten melkolailla samoihin aikoihin mennään. Koukut laitettiin rautoihin jo viimeviikolla ja viikko ennen leikkausta otetaan uudet valokset splinttiä varten, verikokeet ym. poliklinikkahaastattelut. Alkaa kans aika lailla jännittää....
ninake

ViestiKirjoittaja mankki » 26 Elo 2009 15:29

No niin, molemmilla alkaa olla jännät paikat :) Miten laaja leikkaus sinulle on tulossa?

En saanutkaan vielä tänään leikkauskoukkuja, vaan ne laitetaan vasta leikkausta edeltävällä viikolla. Tuo muottien ottaminen on kyllä aina yhtä inhottavaa, kun mulla on todella herkkä yökkäysrefleksi ylhäällä :( Verikokeissa piti myös käydä, ensimmäisen kerran kävin OYS:n päärakennuksessa. Valtava talo. Kirurgini tapasin tänään myös. Suunnitelmana on nyt siirtää alaleukaa oikealle ja lyhentää hieman sekä yläleukaa tuodaan alaspäin ja kierretään 1,5 mm. Ens viikolla mun lomaillessa sitten pohtivat ja tekevät tarkan suunnitelman muottien avulla. Just tuossa luin potilaan ohjeen, jonka sain sairaanhoitajalta. Hyvin oli siinä kyllä informaatiota eikä minulla kirurgiltakaan ollut juuri kysyttävää, kun täältäkin on selvinnyt asioita tosi paljon :)
mankki

ViestiKirjoittaja ninake » 28 Elo 2009 19:13

Mä en siis ole vielä tavannut kirurgia, muutoin kuin 2,5 v sitten, jolloin se otti viisurit pois. Joten ihan varma en ole vielä, et mitä tehdään. Alaleuansiirrosta eli sen eteenpäin tuomisesta on ollut puhe, mutta jossain vaiheessa oiontaa oikoja sanoi, että voi olla ettei riitä, vaan yläleukaakin olisi siirrettävä. Vähän siis olen edelleen epätietoinen, tietysti toivon, et pelkkä alaleuan siirto riittäisi.

Mulla on ristipurenta. Hampaat ovat olleet kyllä siististi rivissä, mutta etuhampaat todella paljon vinossa sisäänpäin. jolloin kuluttaneet alahampaita ja ikeniä. Nyt alkavat olla aika suorassa. Ennen niitä ei paljoa edes näkynyt kun puhin, olivat niin vinossa ja muutenkin mulla on pienet hampaat. Oikomiseen rupesin kun hammaslääkärini sanoi, että muutoin tulen menettämään alahampaat jo nuorena kun ovat jo niin pahoin kuluneet. (nyt ikää siis 31v. ja oikomista takana reilu 2v.)

Alussa arvio oli noin vuosi oiontaa ja sitten leikkaukseen, joten aikataulu on ylittynyt reippaasti. Leikkauksen jälkeen oiotaan vielä jonkun aikaa, mutta haaveissa ollis saada raudat pois ens kesäksi!!!!!
ninake

Seuraava

Paluu Käyttäjien operaatiot